måndag 2 juni 2008

”Set up” Majracet



Åkte till Majracet med en ”Set up” som mer eller mindre liknar den som kan kallas ”Joe Pillars - Worlds Setup”; alltså den inställning som bland annat Joe Pillars och Mark Pavidis körde på sina RB 5:or under världsmästerskapen i Japan 2007. I korthet ser den ”Set up:en” ut så här:

Fram:
• 3-B Pistons
• 35wt Losi Oil
• Orange Front Springs
• No Limiters in shocks with shock ends unthreaded 4 turns
• 30 degree kick-up/no spacer used
• Shocks mounted in middle location on tower and outside location on the arm
• 2-B Camberlink with no washers under the ball stud (middle on bulkhead/outside on caster block)
• Spindles in upper position
• 1/4oz of weight under steering rack (fits great)

Bak:
• 3-B Pistons
• 30wt Losi Oil
• Dark Yellow Rear Springs
• No Limiters in shocks with New W5183-02 Shock Shafts (54mm)
• Shocks mounted in middle location on tower and middle location on New LA243 arm
• 2-B Camberlink with 1mm washer under ballstud on shock tower brace and no washers under ball stud on hub (middle on shock tower and outside on hub)
• Hubs spaced in the middle position
• Hub height all the way down position
• 1/4 oz under rear tower

Extra information:
• Battery Position - Forward
• Ride Height - 25mm Front / 23mm Rear
• Pro-Line Cavalieri Edition Mid Wing

Vad jag framför allt ville prova på banan i Söderhamn var extra vikt på 10 gram under styrningen. Hade också ställt in stötdämparna på samma sätt som ovan. Jag upplevde att bilen gick bra direkt och passade min körning. Den extra vikten gjorde att bilen svängde bättre och inställningen på stötdämparna tog upp ojämnheterna på banan väldigt bra. Hade innan jag åkte iväg till tävlingen varit inne på www.petitrc.com:s resurs om ”Set up:er” på RB 5:an och tittat igenom de idéer på inställningar som jag trodde skulle passa banan i Söderhamn.

Utifrån dessa idéer testade jag under kvalet att ställa in ett kortare camberstag, höja vingen och placera batteriet längds bak. Genom kortare camberstag fram ville jag få en bil som var lite stabilare i de kurviga sektionerna på banan. Efter den här förändringen upplevde jag att bilen var mycket enklare att köra. Jag fick härigenom en bil som svängde in bättre i kurvorna, men som sen inte gav lika mycket styrning i kurvans mittelparti. Detta passade mig på banan i Söderhamn. Att ha vingen högre upp tillsammans, med batteriets placering bak, fick jag ner bilens kraft på hjulen där bak på den bitvis sliriga banan.

Petitrc:s resurs om RB 5:an, där också "Joe Pillars - Worlds Setup" finns, hittar man på: www.petitrc.com/view_news.php?id=7889.

Inga kommentarer: