måndag 9 juni 2008

Däck och fälg I

Har länge tänkt starta en ny tråd kring däck och fälg. Först ut skulle jag skriva om hur jag brukar limma däck på fälg, men sen hittade jag Lars Jonssons blogginlägg om det samma. Jag tappade då inspirationen eftersom det inlägget är så uttömmande och pedagogisk. Men sen ändrade jag mig och tänkte att jag trots allt kan skriva ett litet inlägg om hur jag brukar limma mina däck och fälgar.

Steg 1



I ett första skedde gäller det att preparera fälgen. Jag brukar börja med att borra två hål i fälgen, centrerade i fälgens mitt och på motsatt sida om varandra. Detta är centralt för att luft skall kunna ta sig ut och in i fälgen under till exempel hopp. Jag brukar använda mig av en borr med 5 millimetersdiameter. Det där med storlek på borren brukar variera från förare till förare har jag märkt. Just 5 millimeter tycker jag är ett lagom stort håll för att luften skall ha möjlighet att lätt ta sig ut, men jag kommer nog att ha anledning att återkomma om det där med storleken på fälgens håll.

Jag sandpapprar därefter den yttersta raden på fälgen med 100 sandpapper tills den lite glansiga ytan försvinner. Därefter rengör jag skåran och den yttersta raden med en trasa och lite T-röd. Lars Jonssons föreslår också att man skall använda en hobbykniv och skära bort alla lösa gjutrester på fälgen. Detta har jag än så länge inte gjort men nästa gång jag preparera fälgar skall jag titta närmare på de fälgar från Kyosho som jag använder och se om detta behövs göras.

Steg 2



Efter fälgen är det skumgummiinlägget – ”foam” – som skall prepareras. Jag brukar klippa bort en liten bit av kanten både uppe och nere på inlägget för att på så sätt runda av hörnen. Nertill är detta centralt för att inlägget inte skall fastna i fälgen vid limningen. Upptill klipper jag bort lite skumgummi för att det skall passa bättre i däcket och att det inte skall bli en oväntad rekyl vid landning.

Därefter trycker jag in inlägget i fälgen och ser till att det passar bra och är jämnt fördelat i däcket. Jag rengör sedan däckets kant som kommer att ligga i fälgens skåra med en trasa och lite T-röd. Därefter är det dags att trä på däcket på fälgen. Innan limningen påbörjas är det viktigt att kontrollera så att däckets kant passar i fälgens skåra. Det är centralt att kanten inte glider upp under limningen, utan ligger kvar i skåran. Vid behov kan man klippa bort en millimeter på kanten så att den passar bättre.

Steg 3

För att lyckas bra med limningen är det viktigt att ha ett bra snabblim. Jag har än så länge använt mig av ”CS Tire Glue” som jag köpt på Everöds RC Hobby för 47 kronor. Ett billigare alternativ är de snabblim som finns till exempel på OK/Q8 och som många i min klubb använder. Jag har ännu inte testat dessa och får återkomma när jag gjort detta.



Innan limningen börjar skall däcket tryckas fast med ett riktigt kraftigt gummiband. Det finns att köpa speciella gummiband för ändamålet, men jag använder i stället 5 stycken vanliga gummiband. Det blir billigare och fungerar utmärkt.

Vid själva limningen lyfter jag något på kanten på däcket och trycker in några droppar i fälgens skåra. Jag trycker sedan ner däcket och ser till så att kanten har kommit på plats i skåran. Det gäller här att inte vara för långsam så att limmet hinner torka och däcket hamnar fel. Jag limmar sedan däcket på 4 punkter och utgår ifrån fälgen som en tänkt klocka. Börja alltså klockan 12 och fortsätt sedan att trycka in lite lim vid 15, 18 och 21. Med hjälp av limmets kapillärkraft brukar det flytta ut ganska bra i fälgen. Jag brukar dock få komplettera mellan de 4 limningspunkterna. När limmet har torkat är det bara att dra i däcket och där det släpper mot fälgen är det bara att limma lite extra.

Avslutningsvis föreslår Lars Jonssons att man skall trimma bort gjutrester på däcket med en sax. Jag har än så länge inte gjort det på däck som jag har använt, men det finns en poäng med att ta bort sådant material som inte är tänkt att sitta på däcket.

Nu är däck och fälg klara att använda. Jag hade här tänkt avsluta med att skriva att mina däck aldrig har lossnat från fälgen, men på träningen i helgen hände det. Ett litet område av däcket hade släppt i limningen och skumgummit tittade ut. Så kan det gå!


Lars Jonssons inlägg om däckslimning hittar du genom att klicka vidare HÄR.

Inga kommentarer: