måndag 20 december 2010

Kyosho Ultima SC-R

Som jag skrev i förra inlägget tänkte jag ge en kort recension på mitt nya inköp, en Kyosho Ultima SC-R. Än så länge har det bara blivit ett körtillfälle och det var på tävlingen i Furulund. Med andra ord har det inte blivit möjligt att testa bilen ordentligt. Vad jag ser fram emot är att få testa bilen på en riktig grusbana, typ i Trelleborg.

Kyosho Ultima SC-R bygger på Kyosho:s framgångsrika 2 WD Ultima RB5 samt trucken Ultima RT-5. Så den som kör eller har kört någon av dessa bilar känner igen sig i byggandet. Här den främre infästningen för bärarmarna, samma delar som på de två andra bilarna.

En vid det här laget klassisk servoräddare, återfinns på alla Kyosho:s tävlingsbilar, även 4WD Lazer ZX-5. Ute på nätet finns en setup för bilen som Jared Tebo kör och där kan man läsa att han har limmat servoräddaren. Vet inte om det finns risk att den löser ut med de lite tyngre Short Course däcken. Själv kör jag standard. Vad jag har köpt till är flänskullager till servoräddaren, mer om detta finns HÄR.

Framvagnen klar, dock utan stötdämpare. Jag gillar den feta kofångaren!

På Ultima SC-R sitter en kulldiff, här är alla delar utlagda. Jag byggde ihop bilen med de medföljande kullorna och diffen fungerade bra på tävlingen i Furulund ändå fram tills växellådan pajade. Samma växellåda sitter i Ultima RB5 och det har inte tidigare hänt mig. Jag gillar den här kulldiffen, den är lätt att bygga ihop och fungerar bra.

Växellådan ihopbyggd. Muttern till slirkopplingen är utbytt mot en i aluminium som ger lite större möjligheter att lätta på kopplingen. Sen matchar det motorplattan bättre!

Dom här, vad dom nu heter, följer med i stål som standard, det är bra eftersom de håller.

Bakvagnen klar!

I byggsatsen medföljer de gamla kulledsändarna i mjuk och svart plast, de är värdelösa då de inte tål någonting alls. Köpte direkt till de hårda kulledsändarna (97021H).

Bil utan kaross! Det fick bli Novak och Futaba eftersom det fanns hemma. Har också satt batteri strap skruv från ASS för att få in fler typer av lipo, mer om denna förändring finns HÄR.

Bil med kaross! Jag hade byggt ihop bilen utifrån Jared Tebo:s setup och de inställningarna fungerade bra. Skulle behövt mer tid för att testa lite olika inställningar men det fanns det inte riktigt tid med på tävlingen i Furulund. Eftersom jag inte kört så mycket så kändes det väldigt osäkert till en början men det är en snäll bil att både köra och skruva med.

Det är riktigt bra stötdämpare på bilen och den känns enkel att hoppa med. Stötdämparna tar också upp ojämnheterna i marken bra. Karossen och de stora kofångarna fram och bak gör bilen tålig. Gjorde en del vurpor på tävlingen utan att bilen tog någon skada. Köregenskaperna är inte som en 4WD Short Course men det är, efter en del inställningar, en lugn bil som kommer runt kurvorna snabbt.

Inga kommentarer: