tisdag 27 maj 2008

Majracet



Inför majracet såg vädret kritiskt ut och helgen innan hade det regnat och varit riktigt kalt i Söderhamn. På diverse forum på Internet presenterades väderguider i tid och otid, möjligtvis var det ett försök att blidka vädergudarna. Men när de första bilarna rullade ut på banan klockan 8.00 gavs en blå himmel för knappt fyrtio förväntansfulla förare. Själv hade jag tagit på mig långa shorts. Det var lite för kalt visade det sig när jag själv gick upp på föreställningen för att köra mitt första träningsheat. Efter 5 minuter och några varv senare kom jag tillbaks till depån frysen och lite illa till mods, detta var en tekniskt svår bana som skulle kräva en hel del för att behärska. Men trots min känsla skulle det under dagen bli bättre, både varmare och riktigt rolig rcbuggykörning. Nedan följer bilder från dagen och ett referat om min egen insats på tävlingen.

BANAN



Jag hade inte tidigare kört banan i Söderhamn men hört mycket gott om den. Så här i efterhand kan jag säga att den införlivade alla mina förväntningar och är än så länge det roligaste jag kört. Banan bjuder på varierande underlag och blandade hopp i olika svårighetsgrader. Längst bort från förarställningen finns en lång raksträcka där man verkligen får testa bilens fartresurser, denna avslutas sedan med en velodrom belagd med nålfilt.



Kort där efter är det en hårnålssväng på ett stenplattsunderlag, vilket blev väldigt halt under tävlingsdagen när det samtidigt kom upp grus och sand på plattorna. Man lämnar sedan svängen och plattorna med ett litet hopp för att på grus köra fram till nästa hårnålssväng. Där efter bär det av mot förarställningen och en L-sväng innan det stora platåhoppet.



Här är det Thomas Pettersson som i 4wd lättar bilen och flyger över platåhoppet. Efter detta hopp är det en kort raksträcka innan ett parti med kluriga s-svängar, ett dubbelhopp och sedan en ”plåtdubbel”. Detta senare hopp var nybyggt och strulade en del under dagen, men kan säkert bli riktigt bra med en del förändringar. Kort där efter är det en L-sväng som leder fram till ett dubbelhopp som ligger i en krök och som det kan vara svårt att få rätt hopplinje på. Efter hoppet kör man fram till en hårnålssväng som leder ut till raksträcka.



Daniel Tengvall i en av A-finalerna i 4wd attackerar banans parti med S-svängar.

KVALIFICERINGSHEAT OCH FINALER



Vi var många från MHF Skarpnäck och det såg bra ut redan i kvalificeringsheaten. Jag stod kurvvakt i heatet som Thomas Pettersson körde och redan på första heatet gick det säkert och snabbt för honom. Vid det hopp och den kurva som jag bevakade gjorde han få misstag och träffade rätt på landning varje gång och tog svängen perfekt. Thomas gjorde en god prestation och tog startruta 2 i A-finalen. Han hade sen lite otur i finalerna och fick nöja sig med en sjunde placering.



I kvalificeringsheat 4 körde Daniel Persson på jämna varvtider runt 30 sekunder och kunde ta TQ. I finalen var han sedan ohotad och kunde ta hem vinsten.



I 4 WD fick Thomas Pettersson till en supertid och kunde kvala in på ruta 2. Daniel Tengvall tog TQ och körde sen hem vinsten. Thomas kom 6 och även i finalerna i 4wd hade han otur och fick inte till den snygga körning han visade upp i kvalificeringsheaten.



Daniel med vinnarbilen.

KONCENTRATION

Jag är djuptimponerad av Daniel Tengvall körning i både kvalificeringsheaten och finalerna. Gör den mannen aldrig misstag? Varv efter varv satte han varje kurva och varje hopp helt rätt. Snyggt kört!





DEPÅN



Precis som i Örebro kom jag sent till tävlingen och alla de bästa platserna var tagna i depåtältet. Dessutom hade jag glömt att ta med eget bord. Som tur var kunde jag låna ett bord, men fick placera det precis i utgången av tältet vilket resulterade i att någon förare av misstag tömde sin bil fylld med grus över bordet. Inför nästa tävling skall jag vara ute i god tid och få de bästa platserna.



Mina 2 depågrannar under tävlingen Patrik och Stig Eriksson. Här i färd med att få klara sina "Losi:s" till ett av kvalificeringsheaten. Hade efter tävlingen i Örebro hoppats att få ta lite revansch på Patrik, men i Söderhamn var han klassen bättre än mig. Tog sig lätt upp i B-finalen där han slutade på en 19-plats. Däremot fick jag möta Stig i C-finalen och med lite tur tog jag mig förbi honom i resultatlistan.



Lars Andersson var också depågranne och servade sin egen Losi och sonen Ludvigs Losi. Ludvig visade upp dagens bästa tävlingsnerver och vann C-finalen.



Mattias Forsberg körde sin första tävling i klassen 2wd och slutade på en 25-plats. Gjorde bättre och bättre tider under dagen och kan bli vass inför nästa tävling.

MINA EGNA INSATSER

Trots två träningsheat kände jag mig under första kvalificeringsheatet osäker på banan. Det blev inga bra tider och jag gjorde också några misstag som kostade på. Körde ändå in på tredje bästa tid i mitt heat, med mina två klubbkamrater Patrik Eriksson och Rolf Karlsson framför mig. Men även om det inte gick så bra så skulle det visa sig att detta var mitt bästa heat för dagen. Under andra kvalificeringsheatet körde jag in som 2:a, men nu med en sämre tid än första heatet. Framför mig hade jag Andreas Wadell från Smk Dala Falun. Inför kvalificeringsheatet 3 stod det klart att jag var i C-final och behövde förbättra min tid med runt 15 till 20 sekunder för att komma upp i B-final. Jag hade nu blivit lite säkrare på banan och kände att jag skulle kunna få till en tid för B-final om jag körde säkert och inte gjorde så många misstag som i de föregående heaten. Denna press klarade jag inte riktigt av, utan gjorde istället dagens sämsta 5 minuter och körde ett helt varv mindre än föregående kvalificeringsheat. Gjorde under detta heat också en riktig tabba när jag efter en krasch med 3 bilar började följa fel bil ut på raksträckan. Upptäckte inte detta direkt och först efter några sekunder tyckte jag att det var något som inte stämde. När jag vände tillbaks blicken till området där jag kört ihop med de andra förarna stod min bil kvar uppe på banmarkeringen. Vilken miss! Jag fick lov att starta i C-finalen som bil nummer 3.

Målet för dagen var att under finalerna hålla min placering från kvalificeringsheatet och inte tappa placeringar till förare som jag kört snabbare än i kvalet. I final 1 drog Ludvig Andersson och Stig Eriksson från klubben iväg tillsammans med Daniel Steen/Röjsel från Smk Dala Falun och det var inget jag kunde göra för att hänga med deras tempo. Jag körde rätt ohotad in på en fjärde plats. Ludvig vann denna första C-final, följd av Daniel och Stig. I final 2 hade jag lite tur när större delen av fältet körde ihop på första varvet medan jag och Ludvig kunde dra ifrån. På varv 3 gjorde jag min bästa varvtid för dagen på 33.66, medan Ludvig gjorde ett lite sämre varv. Jag var om och i ledningen. Nu gällde det att hålla denna. Ludvig jagade och gjorde inga misstag, men jag körde någon sekund snabbare på varje varv och kunde öka min ledning något. På varv 7 ledde jag med cirka 5 sekunder när jag gjorde ett misstag i ett hopp och la bilen upp och ner. Oturligt nog skedde misstaget precis när kurvvakten vid detta hopp var upptagen med att vända en annan bil och jag blev liggande på rygg några sekunder längre än vanligt. Ludvig gick om och kunde skapa sig en liten ledning på några sekunder. Nu tog jag upp jakten för att köra ifatt honom, men Ludvig var säkerheten själv och ökade istället sitt tempo och presterade sitt snabbaste varv under final 2. Ludvig vann denna andra final och hade därmed tagit hem segern i C-finalen. Väldigt snyggt kört! Jag kunde köra in på en andra plats och var nöjd med detta. Inför den sista finalen var det öppet om andra och tredje platsen mellan mig, Stig och Daniel. Började denna final med att göra 2 riktigt dåliga varv och låg långt efter. Försökte sedan komma in i körningen igen men på det sjätte varvet hängde sig kolen i motorn och bilen stannade. Jag fick bryta och det kändes lite tråkigt för bilen började gå riktigt bra och jag började få kläm på banan. Trots missödet i sista finalen blev jag 3:a i C-finalen och behöll därmed min placering från kvalet. Jag blev 23:a av 31 startande. Jag är mycket nöjd med denna placering på min andra tävling.

Avslutningsvis vill jag tacka Smk Söderhamn för en riktigt rolig tävling!

Läs Andreas Wadells blogginlägg om tävlingen på http://andreaswadell.blogspot.com/ (inlägg från den 26 maj, 2008).

Läs Thomas Petterssons blogginlägg om tävlingen på http://rc-xtreme.blogspot.com/ (inlägg från den 24 maj, 2008).

Inga kommentarer: