måndag 2 juni 2008

Anmäld till Falun

Nu är jag anmäld till min tredje tävling som hålls av klubben SMK Dala Falun. Tävlingen går av stapeln lördagen den 28 juni. Det ser ut att bli riktigt många deltagare i 2wd, jag var den 2 juni anmäld som förare nummer 25 och det är fyra veckor kvar. Räkna med stort startfält med andra ord!

Eftersom det är 4 veckor till start kommer jag ha möjlighet att träna lite. Som jag har skrivit tidigare är det främst i hoppen som jag gjorde störst misstag under tävlingen i Söderhamn. Det var oftast här jag hamnade upp och ner och därmed tappade massa tid. Klubben Smk Söderhamn har mycket förnämligt publicerat alla varvtider från tävlingen på Internet och som den tabellbitare man är har jag studerat mina varvtider noggrant och gjort en del analyser av min körning. Bäst tid fick jag på den andra finalen och hade jag lyckats presterat denna tid i kvalificeringsheaten hade jag tagit mig upp till B-final. Jag körde också rätt jämna tider fram till det varv jag misslyckades på och Ludvig Andersson gick om mig. Så här såg varvtiderna ut i C-final 2 (slutresultat: 9 varv 5.02.10):

12.62, 34.17, 33.66, 34.18, 34.56, 35.55, 45.13, 35.91, 36.32

Jag ligger ganska jämnt på tider mellan 33.66 och 35.55, men gör 3 dåliga varv på slutet. 45.13 var det stora misstaget som kostade på. Här förlorade jag 10 sekunder. Efter det blev jag stressad och försökte köra ifatt Ludvig, vilket resulterade i cirka 1 till 2 sekunder sämre varv än i början av finalen. Om jag hade kört på tider mellan 33.66 och 35.55 hade det räckt ganska lång i en B-final också. Måste alltså träna på att inte göra de stora misstagen, utan hålla mig lugn och köra stabilt i 5 minuter. Även om jag inte har de snabbaste varvtiderna, kan jämna varvtider ändå resultera i att man kör många varv. Farten kommer också med tiden skulle jag tro. Skulle man kunna pressa ner sig 2 sekunder per varv, så man låg mellan 31.66 och 33.55, hade man tagit sig till A-final. Som exempel låg vinnaren Daniel Persson i sin första A-final på tider mellan 30.00 och 32.62, medan den som kom sist i A-finalen låg mellan 32.02 och 37.04. Det är alltså bara att börja träna!

SMK Dala Falun finns på: www.smkdala.nu

Inga kommentarer: