lördag 14 juni 2008

Körning IV till VI

Jag har efter tävlingen i Söderhamn tagit mig till min hemmabana för lite körning. Det har blivit två mer regelrätta träningar och så en träning som har kombinerats med bygge av tak till klubbens förarställning. Sammanlagt har det blivit nio laddningar på banan. Inte så mycket men det har givits bra möjligheter att komma in i körningen på hemmabanan ”Green Hill” – som jag fortfarande har stora problem att bemästra.

Redan när jag kom igång med körning IV märkte jag att de två tävlingarna i Örebro respektive Söderhamn hade gett mycket för min egen körning. Jag upplevde att det fanns en annan säkerhet i att kontrollera bilen på banan och jag lyckades bättre med spårvalen. Vad jag dock kände efter Söderhamn var att jag behövde träna mycket mer på hoppen. Det var i hoppen som jag gjorde både de stora och små felen. Under körning IV till VI har jag därför koncentrerat mig extra mycket på körtekniken för hoppen. Det är främst tre saker jag koncentrerat mig på:

(1) Att hitta rätt spårval in i olika hopp och att varv efter varv hitta dessa spårval. Många gånger vet jag var jag bör placera bilen i banan för att komma rätt men av olika anledningar kommer jag ändå fel och gör misslyckade hopp.

(2) Att få rätt fart in i hoppen. En del hopp är enkla och det är bara att gasa och hoppa. Andra hopp gäller det att man saktar ner och får rätt fart in i hoppet. Mina misstag - både på "Green Hill" och på tävlingen i Söderhamn - är att jag har för hög fart in i hoppen. Detta resulterar många gånger i att bilen välter och jag förlorar massor av tid.

(3) Att bättre kunna kontrollera bilen i luften för att komma rätt i landningen eller kompensera de misstag jag gör i upphoppet. Främst har det handlat om att lära mig bromsa alternativt ge gas för att höja eller sänka bilen och komma rätt vid landningen. Detta börjar jag få rätt bra kläm på.

Skall försöka ta mig till banan snart igen så att jag får fortsätta träna hopp.

Inga kommentarer: