måndag 2 juni 2008

Intervju med Tommy B.

Det här inslaget som jag idag presenterar liknar mer en tidningsintervju än ett personligt blogginlägg. Men grejen är den att jag av gammal vana är väldigt nyfiken av mig och vad är då bättre än att använda bloggen som en plats att intervju duktiga miniracingförare på för att få reda på hur de har gjort för att bli så duktiga som de är. Det är ju ett bra sätt för mig, tänker jag, att lära mig mer om miniracing och förhoppningsvis får du som läser min blogg också något ut av det. Först ut är nittonåriga Tommy Bergfeldt från klubben MRC Hudik. Han har jag nu mött på tävlingarna i Örebro och Söderhamn och jag blev genast nyfiken på hur han ställer in sin RB 5:a, vilka produkter han använder och hur han tränar. Jag skickade över att mail till Tommy och han var vänlig att svara. Hoppas du gillar läsningen!


Tommy in action i Söderhamn, där han slutade på en sjätteplats i A-finalen.

Kristofer: Hur länge har du kört rc?
Tommy: Började i juletid 1997.

K: När började du tävla?

T: Vintern 1998.

K: Vilken klass började du tävla i?
T: 1:10 Eltouring, med en Schumacher SST2000.

K: Vilka klasser tävlar du i för tillfället?
T: 1:10 Nitro-touring och 1:10 Elbuggy under sommaren. 1:10 Eltouring under vintern. Sneglar lite åt 1:8OR inför nästa sommar...

K: Vad uppskattar du mest med klassen miniracing 1:10 offroad (EL) 2wd?
T: Eftersom jag än så länge bara hunnit med 2 säsonger vettigt körande i elbuggy är det enkelheten. Man kan ha en bil som inte är topp-skick med sämre ackar och så vidare och ändå komma bra till om man kan ratta bilen. I de flesta onroad-klasser räcker det med att bilen är en halv millimeter sned-tweakad för att man skall tappa tiotals placeringar på stora race.

K: Vilka är dina tre största upplevelser inom miniracing 1:10 offroad?

T: Inte mycket då jag sett buggy mest som rolig grej...

• 6a på Nordiska 2WD i Trondheim 2006
• 1a Fredriks Minne 2WD 2006 och 2007
• 2a Fredrik Minne 2005 med gammal AEB3 i leran :o)

Jag rabblar hellre bättre meriter från andra klasser :D

• Riksmästare i Nitro Touring 2007
• DHI Cup 2008 - 4a i 19T Super Stock
• 1:a Mellansvenska Elbilscupen i 19T 2006-2007
• Också Svensk & Nordisk Kyosho World Cup-mästare 2002 & 2003

K: Vilka fler tävlingar inom 1:10 offroad kommer du att köra i år?
T: De enda jag bokat in ännu är Falun 28/6 samt RM, tror inte jag hinner med något mer i och med Nitro-racen.

K: Vilka kommer att bli dina tre största konkurrenter på RM:et i Skarpnäck tror du?
T: Ingen aning, jag kommer dit utan förhoppningar :D
Men ska man dra en gissning blir väl Daniel Persson vass, i och för sig blir väl vilken Skarpnäckare som helst vass då de vet hur man tar sig runt Green Hill.


Tommys RB 5:a lyfter över platåhoppet i Söderhamn.

K: Du kör idag en RB 5:a. Har du gjort några förändringar på bilen eller kör du den direkt från kartongen?
T: Direkt från kartong bortsett från keramiska diffkulor och aluminiumskruv på de flesta ställena. Det jag planerar inför RM är:

• Ti-turnbuckles som lär behövas då jag kört av några standard-stag. Efter 1 dag på Green Hill körde jag av 3 stag...
• Nya korta stötdämpartornet med tillhörande dämpare, förhoppningsvis håller de tornen bättre då de är mindre.
• Eventuellt också B4ans slipper pads och huvuddrev, då jag tycker att de håller sig jämnare genom ett heat.

K: Vilken motor och fartreglage använder du?
T: Novak GTB med Novak 5.5R-motor på 5 celler.

K: Vilken sändare använder du och vilket servo?
T: Sanwa M11R med Sanwas 2.4-system samt Futaba S9550-servo.

K: Hur lägger du upp din träning kring miniracing?
T: Den enda träningen jag lyckas med är bara för Onroad i stort sett. Under vintern rullar vi mattor i en gymnastiksal i Hudiksvall en gång i veckan, så då har man rätt bra träningsmöjligheter. Under sommaren är det värre. Eftersom jag inte bor helt idealiskt geografiskt sett, och har 15 mil till närmaste bana (Årsunda), blir det oftast att man kör en heldag eller helhelg antingen där eller annan bana lite längre bort, till exempel Västerås, Eskilstuna eller Skarpnäck. Eller så ser man till att vara vid banan minst dagen före en tävling för att kunna kolla hur grejerna fungerar.

Under träningsdagen blir det oftast att jag utgår från den setup jag hade senast, eller om jag har en gammal setup jag vet fungerar på banan man är på. I de flesta fall ändrar jag små-saker, som dämparvinklar och fjädrar. I vissa fall blir det stora ändringar då jag ändrar det mesta.

K: Tränar du något speciellt för 1:10 offroad?
T: Söderhamn blir det väl någon gång ibland. Det går dock räkna antalet gånger jag tränat elbuggy de 5 senaste åren på 1,5 hand...



K: Är det något speciellt du jobbat på när det gäller "Set up:en" för Söderhamn?
T: Att få bilen lättkörd, speciellt genom bumparna, vilket jag misslyckades med och till nästa gång ska jag återgå till helt standard-setup för att se om det blir bättre. Bilen har aldrig gått så bra som den gjorde första tävlingen förra våren.

K: Körde du samma "Set up" under tävlingen i Örebro?
T: I Örebro blev det ett väldigt labbande med oljor och fjädrar, till slut kom jag dock fram till att den bästa setupen var Söderhamn-setupen fast med standard-fjädrarna bak och mörkgula fram.

K: Hur hittar du fram till rätt däck under en tävling som Söderhamn där det var fritt val?
T: Tips av Lars Jonsson sedan förra året, jag hade kvar en uppsättning sedan dess som jag använde. Jag testade Holeshot under dagen också men de gick lika fort/långsamt som Bowtie fast på andra ställen av banan, tiderna var nästan identiska.

K: Du har valt de mindre hålen i kolven och låg viskositet på stötdämparoljan. Hur har du tänkt här? Varför inte stora hål?
T: Jag blev också fundersam över det, och jag kom fram till att kolvarna lever kvar sedan vintern... Jag bytte till mindre kolvar för att få bilen stummare på matta med 350-oljan, nu orkade jag inte slabba med kolvbyte utan hällde i lösare olja istället. Inför nästa race ska dock detta åtgärdas och bilen ska bli helt standard.

K: Finns det någon speciell anledning till att du plockat bort "Upper spacer" på de bakre Camberstagen?
T: Det är egentligen bara i hållbarhets-synvinkel för att gängorna inte ska slitas ut, eftersom man plockar bort lika mycket spacers både inne på bulkheaden som på hubben är Rollcentrat närapå oförändrat och jag märkte då ingen skillnad på banan.

K: Vad menar du med reversed Anti-squat?
T: Man vänder det främre bärarmsfästet upp-å-ner för att få mindre Anti-squatvinkel, vilket kan vara bra i olika tillfällen, jag tyckte jag fick mer driv ut ur kurvorna men vissa tycker tvärtom.

På oOples forum finns en bra guide till denna modd.: (http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=4662&highlight=squat).

Tack Tommy!

Tommys sponsorer:
• Merlin Fuel (www.merlinfuel.com)
• Serpent / Hobbyprodukter (www.hobbyprodukter.com/ws)
• Hudikhobby (hudikhobby.com)

Inga kommentarer: