fredag 9 maj 2008

Inför Örebro

Det har varit enormt mycket jobb för att få allt klart inför Örebro. Hade jag inte haft lite ledig tid denna vecka hade jag förmodligen aldrig hunnit. Efter träningen förra helgen såg alla delar ut att ha klarat sig, men när jag började skruva sönder bilen visade det sig att motorplatan hade blivit sned och huvuddrevet kraftigt slitet. Även huvuddrevets stång såg ut att ha blivit skadat då det vobblade när man snurrade på det. Även en av plaständarna på camberstagen var böjda. Gjorde en beställning i tisdag och i torsdags kunde jag åka in till centrala Stockholm och hämta nästa alla grejer. Huvuddrevets stång fanns inte med (UM518: ”Main gear shaft”) och camberstagen (UM 112: ”4.8 mm Ball End”). UM 112 skall kanske levereras idag fredag, UM518 fanns inte i Sverige och kunde inte levereras denna vecka. Detta gör mig tokig! RB5:an har funnits i Sverige i över ett år nu och fortfarande kan man behöva vänta väldigt länge på reservdelar. Hur skall man kunna träna och tävla med den här bilen om inte Kyoshos leverantör i Sverige kan förse en med reservdelar? Detta är inte första gången det händer mig och det finns många andra RB5-förare på klubben som haft liknande problem med leveranser. Jag kommer dock kunna åka till Örebro då huvuddrevet slår max 1 millimeter (får ställa piongen tajt efter den sida där huvuddrevet är närmast piongen, så blir det ett lite för stort glapp när andra sidan på drevet når piongen). Vad gäller plaständen har jag redan böjt till den så att den är rak, men förmodligen är den nu försvagad i plasten.

När jag gjorde min beställning tog jag den nya svarvade motorplatan (UMW 509) och den ser väldigt bra ut! Har också köpt 4 skruvar i titan från Kullagergrossisten till de övre stötdämparfästena fram och bak (3x22 mm Cap screw Titan). Originalen i stål håller inte riktigt utan böjer sig. Skruvarna i titan kostar bara 8 kronor styck. Via klubben har jag fått köpa en personlig transponder till rabatterat pris, denna monterades in igår. Personlig transponder är dock inte nödvändigt att köpa på sig utan det går precis lika bra att hyra en sådan av den klubb som håller i tävlingen.

Har också fått lite rätsida på laddningen. Ringde företaget som jag köpt batterierna av och företaget som jag köpt laddaren av och slutsatsen jag kan dra av samtalen är att jag måste laborera med laddarens millivolt per cell. Genom att öka millivolten kan man göra laddaren mindre känslig så att den inte stänger av sig. Har gjort ett test där jag laddade batterierna med 6 millivolt per cell, istället för 4 som förra helgen, och det verkar fungera.

Förutom att jag under veckan försökt få ordning på allt ovanstående har jag också ställt i ordning bilen inför tävlingen. Följande checklista kan vara bra att ha inför kommande tävlingar:

• Rengör bil och kaross.

• Renovera differentialen.

• Gå igenom alla skruvar och kontrollera att de sitter på plats. Kontrollera samtidigt att alla delar är hela och raka (bytt ut det som är slitet eller sönder).

• Fyll på ny olja i stötdämparna.

• Rengör kullagren från synligt smuts och olja dem.

• Ställ in bilen efter en ”Set up” som mest troligt kommer fungera på den bana som tävlingen går på. Vet egentligen inte om detta är så bra råd, men tänker mig att det går snabbare att hitta en "Set up" om bilen redan vid ankomsten till banan har en inställning som kan fungera för ens körstil.

• Svarva motor(erna) (om man nu kör kolmotor det vill säga).

• Limma de däck som skall användas under tävlingen.

• Gå igenom alla grejer som skall med och se till så att allt finns i väskorna.

Mycket jobb. Men så roligt man kan ha sen! Är nu väldigt spänd att få komma till Örebro och köra deras bana. Återkommer med en rapport om hur det gick på tävlingen. Och föresten, är inte klart med allt på checklistan ännu. Har några timmar på mig…

Inga kommentarer: