måndag 5 maj 2008

Körning II & III

I helgen var det körning både lördagen och söndagen för egen del. Kände att jag behövde så mycket bantid som det var möjligt inför Örebro. Förra helgens körning kändes vinglig och jag upplevde det som svårt att komma rätt på hoppen. Dessutom hade jag monterat in en för svag motor som gjorde att jag knappt kom över hoppen. Jag behövde också testa igenom de nya batterierna, den begagnade motorn och rattradion. Tog mig till klubben efter lunch på lördagen och kom snabbt ut på banan då jag hade laddat ett av mina ”Orion Rocket Pack” hemma. Men oj vad häpen jag blev när den begagnade motorn drog iväg bilen med väldans fart. Motorn är en Corally med 12 linningar och den fart som den motorn producerade kunde jag inte riktigt hantera på lördagen. Det blev många misstag och bilen låg bitvis mer upp och ner än rättvänd på banan. När jag sedan kopplade in mina nya ”Orion 4200 SHO” blev bilen nästan helt okontrollerbar. På tredje och sista accen för dagen var jag okoncentrerad och jag hann inte mer än vända bilen nere på banan från det att jag gjorde ett nytt misstag och bilen hamnade upp och ner igen. Jag sprang nog upp och ner på förarställningen minst fem gånger under några minuter. Vem har sagt att miniracing inte är en konditionssport? Jag kände mig rätt uppgiven när jag åkte hem klockan halv fem.

På söndagen tog jag nya tag och åkte till banan vid samma tid som på lördagen. Precis som dagen innan var det mycket folk som hade tagit sig till ”Green Hill” för att köra lite rcbuggy. Söndagens körning blev lite mer lyckad för mig. Jag lyckades hitta ett bra spår i banan och fick till hoppen bättre och bättre under dagen. Motorns farter kändes också lite mer kontrollerbara. Denna dag var det istället en annan sak som ställde till det. Min laddare stängde av någon anledning av sig och laddade bara in runt 1000 mAh i batterierna, trots att batterierna var ordentligt urladdade. Vad detta fel beror på vet jag inte men jag måste komma till rätt med problemen inför Örebro. Men trots laddarens vilja att leva ett eget liv blev det en lyckad söndag och det känns bra inför premiären i Örebro. Jag är inte speciellt snabb och jag gör fortfarande många misstag, men med helgens körning känner jag ändå att jag kan ta mig runt banan med en viss värdighet. Nu skall bil och motor skruvas sönder inför tävlingen och jag skall fundera vidare på problemet med laddaren. Skall också beställa ett nytt huvuddrev då det blivit slitet och kanske några nya fjädrar i lite andra hårdheter än de jag har idag.

Inga kommentarer: