måndag 19 maj 2008

Set up Örebro

Tänkte presentera min ”Set up” som jag använde på Sverige Cupen i 1:10 OR 2 WD i Örebro. Det gick inget vidare på tävlingen, men jag tyckte att jag fick till mina inställningar och till finalerna gick RB 5:an helt okej. Det enda problemet jag hade var att bilen slirade när jag var för ivrig på gasen men det problemet såg det ut som i stort sätt alla förare hade, oavsett bil eller inställning. När jag läste Daniel Perssons blogginlägg om tävlingen fick jag lära mig att man på radion kan ställa ner expon på gasen och därmed få en lugnare acceleration. I sin blogg skriver han: ”Jag ändra lite på roll centret bak och ställde ner expon på gasen till -30% från -20% nu kändes bilen som om den hade ett tuggummi i motorn men vart betydligt snällare att köra utan att tappa toppfart” (inlägg från 12 maj). Precis vad jag hade behövt: tuggummi i motorn! Då behöver man inte oroa sig för att man blir för ivrig under tävlingen och drar på för mycket gas i utgången av kurvorna, vilket resulterar i sladd på den typ av bana som fanns i Örebro under Sverige Cupen. Om man inte kan fixa den här inställningen på sin radio tillåter en del fartreglage att man ändrar expon på gasen. Ett annat alternativ är att öka drevningen med en större piong. Jag tror att detta var vad jag saknade på min ”Set up” i Örebro.



Så här tänkte jag:
Centralt för just denna ”Set up” är att jag jobbat med ”roll centret” på bilen genom att ändra camberstagens längd. Jag har också jobbat med stötdämparnas placering bak samt att få rätt på stötdämparnas hårdhet fram. Definitionen av roll centret kan sägas vara den centrumlinje i bilen där stötdämpningen på höger och vänster sida är lika och i identiska positioner. Bilens så kallade ”sprung mass” – bilens totala vikt – är då centrerad och lika på höger och vänster hjul. Om det uppstår en skillnad mellan bilens centrerade vikt och roll centret uppstår en ”hävstångseffekt” och bilen börjar rulla i sidled. Detta fenomen uppstår när bilen utsätts för acceleration i sidled, som vid till exempel kurvtagning. Genom att ändra camberstagens längd kan denna hävstångseffekt påverkas. Långa camberstag skapar en bil som rulla, mer eller mindre, tills stötdämparna tar emot. Korta camberstag skapar en bil som inte rullar så långt och därmed skapas en hävstångseffekt tidigare, vilket i rcbuggy resulterar i sladd. Samtidigt skapar korta camberstag en bakvagn som känns mer stabil och som sladdar ut senare. Sladden är också lite mer kontrollerbar. På banan i Örebro skapade korta camberstag i bakvagnen en bil som var lite mer kontrollerbar så länge man inte accelererade för mycket i kurvorna. Med andra ord gällde det att ta sig runt kurvorna i ett lugnt tempo (alltså ha tuggummi i motorn eller ha lugna tävlingsnerver). För att öka greppet i bilens bakvagn valde jag också att ändra stötdämparnas placering bak så att de lutade mer inåt.

I det sista kvalet upplevde jag att bilen understyrde något och för att öka styrningen valde jag en mjukare fjäder fram. Jag ändrade samtidigt olja med lägre viskositet (från 350 till 300). Detta gjorde jag dels för att den mjukare fjädern skulle orka dra upp stötdämparen, dels få en bil som reagerade snabbare i styrningen.

Det skulle vara intressant att ta del av någon annan RB 5 Set up från tävlingen i Örebro. Maila gärna till mig så lägger jag ut den här på bloggen.

Inga kommentarer: