onsdag 7 maj 2008

Batterier och laddning I



Har, som jag tidigare skrivit, köpt nya batterier. Valet föll på 2 stycken ”Orion 4200 SHO” accar. Det blev därmed också första gången jag skulle lödda ihop batterier. Har alltid fasat för detta då jag tycker det har verkat komplicerat att dels få till en bra lödning som håller, dels inte skada batteriet med värmen från lödkolven. För detta tillfälle hade jag därför köpt på mig en lödjigg från Schumacher samt lödbläck och lödtenn från Novak. Jag hade sedan tidigare en lödpenna på 100 W inköpt på Clas Ohlson för 129 kronor. Det skulle visa sig under arbetets gång att spetsen på denna lödkolv inte håller - under arbetet började spetsen, mer eller mindre, smälta. Jag köpte därför nya järnpläterade ”Long life” spetsar på Clas Ohlson för 69 kronor och dessa fungerade utmärkt. De håller och ledder värmen bra. Om man inte vill satsa på en dyrare lödstation tycker jag att lödkolven tillsammans med "Long life"-spetsen är ett bra alternativ. Köp då samtidigt Clas Ohlsons lödkolvställ för 69 kronor så står lödkolven säkert och åker inte i golvet. Så här gick jag till väga:

• Placera batterierna i lödjiggen på det sätt som de senare skall ligga i bilen. Det är inte nödvändigt att använda sig av en lödjigg men det gör arbetet mycket enklare då batterierna står säkert och är rätt placerade i förhållande till varandra. Min lödjigg från Schumacher kostade 118 kronor, vilket jag tycker är ett överkomligt pris.

• Därefter ruggade jag ytorna på batterierna som skulle löddas med sandpapper, mest för att få en bättre anläggningsyta för tenn och lödbläck.

• Jag fäste sedan lödbläcket med lite tenn på plussidan på batteriet för att det skulle ligga fast under lödningen. Själva lödningen började jag göra på minussidan.

• Vid själva lödningen är det viktigt att ha ett bra elektroniklödtenn och en fuktad svamp att torka av lödspetsen emot. Börja att torka av spetsen så att den gråsvarta oxidskiktet försvinner. Sätt sen lödspetsen emot lödbläcket och tillför en liten mängd lödtenn för att förbättra värmeöverföringen. När man ser att tennet börjar flytta ut är det dags att börja lödda. Tillför så mycket lödtenn att det fyller ut ytan runt lödbläcket och att det bildar en jämn yta. Ta sedan bort lödpennan och låt tennet stelna. Det är viktigt att inte låta lödkolven ligga emot för länge eftersom tennet då börjar bli grått och matt – det oxiderar – och kan lätt bli svagt. Det finns också risk att man skadar batterierna av värmen om man håller kvar lödkolven för länge. Fortsätt sedan på samma sätt med de andra lödblecken.


Ungefär så här skall det se ut när det är klart.

Därefter skall man välja kontakter. Själv har jag tidigare använt guldkontakter, men nu gått över till T-kontakter. Fördelen med den senare kontakten är att jag kan använda både mina ”Stick Pack” och mina nya batterier med lösa celler och ändå ha kortast möjliga kabel från motorn och fartreglaget genom att jag anpassar kablarna från batterierna.

Nu är det bara att sätta igång och ladda och köra (och urladda). Ladda och urladda är en hel vetenskap för sig tycker jag och jag håller just nu på att lära mig mer om detta. Har än så länge haft problem med att laddaren stängt av sig långt innan batterierna är färdigladdade. Får nog snart anledning att återkomma med mina försök att få bukt på detta.

Inga kommentarer: