måndag 29 augusti 2011

Banlayout: Trelleborg MK

När jag var och tävlade i Trelleborg i helgen passade jag på att ta lite bilder på banan. Personligen tycker jag att det är en av de roligaste banorna vi har i Sverige. Har funderat en del på varför det är så och kommit fram till att det förmodligen beror på att den är i ständig förändring. Kai ändrar alltid något på banan, vilket gör att den ständigt skapar nya utmaningar. Det är också en bana som förändrar karaktär under tävling. I helgen var detta uppenbart när det började med en blöt bana som torkade upp efterhand och det gavs mer fäste.

Banan har en lång raksträcka där bilens toppfart verkligen kan testas. Den avslutas sedan med en 180 graderskurva och en klurig nivåskillnad.

Direkt efter kurvan kommer två platåhopp.

En till 180 graderskurva och sen några mindre hopp, som de snabba förarna tog i ett hopp på tävlingen i lördags. Efter detta är det ett långt och kurvit parti som är svårkört om det skall gå fort.

Stora hoppet.

Avslutande parti kurvigheter som är lite tajtare och inte går så fort. Banan avslutas med ett hopp där man inte riktigt ser uppfarten, så det är svårt att få till det bra.

Och föresten, jag glömde nästan en annan fördel med den här banan och det är att det är en riktig buggybana. Det är ojämnt och hoppigt, bilen flyger ibland åt ett håll som man inte hade tänkt sig och underlaget bjuder på sitt motstånd. Ibland är det grepp så det blir över, ibland slirar bilen bara runt. Det gäller med andra ord att planera sin körning och känna banan.

Inga kommentarer: