lördag 18 juli 2009

Upplysningsfilm à la UR



Red RC har ju startat en filmserie med mecktips från de som kan det här med RC, alltså proffsen. Först ut är Jilles Groskamp som berättar och visar alla små knep för att få till stötdämparna. Han är så extremt noggrann så man blir vimmelkantig. Å andra sidan kör han också touring där millimetrarna spelar roll. Men man lär sig alltid något. Själv fick jag en hel del nyttiga tips som jag skall använda mig av. Tack Gros!

Vad jag däremot saknar i denna upplysande film är lite reflektioner och råd om det här med miljö och hälsa rörande RC. Det vet väl alla idag att man inte häller ut sina gamla oljor i sopptunnan? Gammal olja häller man över i en behållare och lämnar sen in till närmaste återvinningscentral. De flesta klubbar har idag också en miljöpolicy och Bilsportsförbundet i Sverige jobbar hårt med detta. Som RC förare är det bara att ta sitt ansvar, även om det bara gäller små mängder olja (ni vet: många bäckar små gör en stor å, typ).

En annan sak är det här med den egna hälsan. Personligen upplever jag en viss irritation om jag får för mycket stötdämparolja på mina händer. Någon som känner igen det? Det är inte helt fel att använda handskar när man håller på med oljorna. Speciellt om man tänker sig hålla på med sporten en längre tid och inte vill utveckla trista hudallergier i framtiden.

Inga kommentarer: