lördag 2 augusti 2008

Vad händer just nu?

Just nu är jag i Skåne och försöker få rätt på bil och körning. Var i Trelleborg i tisdags och körde fyra batteriladdningar på deras bana. Efter den senaste tävlingen där – som inte gick så bra – har den där banan förföljt mig. Varför gick det så enormt dåligt i finalerna på just den banan? Har kommit fram till att jag fortfarande är väldigt ovan vid det hårda och hala underlaget i kombination med relativt höga farter. Ett annat problem som jag hade under tävlingen på den banan var storleken. Jag hade svårt att följa bilen när den var längds bort vilket resulterade i att jag ofta hamnade i fel spår. Behöver alltså träna mycket på denna typ av bana samt försöka hitta en bra Setup som passar min körstil.

I tisdags var jag dock ensam elbuggyförare tillsammans med ett gäng killar som körde nitrobuggy. Gick bra att samsas om banan och jag hade ofta inga problem att hålla dem bakom mig (de gjorde för många misstag). Var dock lite orolig när jag hade deras tunga bilar precis bakom min lätta bil på raksträckan. Speciellt problematiskt var det när de började bromsa in två meter innan hårnålen, medan jag tog god tid på mig att få ner farten och började bromsa fem meter innan svängen. Inte så roligt att bli nermejad för att man bromsar in i tid! Men det gick bra, jag fick planera min körning utifrån deras körning. Något som dock var svårt var att deras motorer dränkte ljudet av elmotorn, vilket gjorde det omöjligt att planera körningen efter elmotorljudet. Att jag kör en del efter det ljudet har jag inte tänkt på tidigare.

Och så kanske det viktigaste: jag har börjat köra borstlöst. Hade tänkt fortsätta köra kolmotor säsongen ut men det fanns ingen hobbyhandlare som kunde sälja mig en kolmotor. Fanns därmed inget alternativ än att gå över. Har köpt det billigare fartregalget Genius 50 från GM-Racing och så en Vortex 5.5 från Team Orion. Har än så länge bara testat systemet på gatan utanför mina föräldrars hus men det verkar fungera bra. Skall bli intressant att testa det på bana och se vad det går för. Återkommer med mer information senare.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt att du fått ihop det borstlösa systemet, ser fram emot ditt nästa besök på Trelleborgs raceway.
// Jonas

Kris sa...

Tack! Skall försöka ta mig till Trelleborgs raceway imorgon söndag. Alltid roligt att få komma och köra på er bana.