onsdag 20 augusti 2008

Uppsummering RM

Jag satsar i slutet av raksträckan. Fotografiet taget av Karl Markstedt (Fler bilder HÄR).

Okej, det är hög tid att uppsummera RM:et. Hur har diskussionerna gått ute på Internetforumen? Vad var bra och vad var mindre bra med tävlingen? Tänkte också skriva lite om mina egna insatser i D-finalen under lördagen. Och så skall jag diskutera den obekväma frågan: varför har ingen kommenterat mackorna som såldes på RM:et under söndagen?

Min målsättning inför RM-helgen var att skriva referat av varje A-final på den här bloggen. Ni som varit inne har sett att det varit en del bilder men inga referat. Tyvärr var det så att jag hamnade som kurvvakt för A-finalerna på lördagen och hade svårt att koncentrera mig på själva racet. Eftersom jag inte ville strula till det för någon av A-finalisterna koncentrerade jag mig så in i bomben på mitt lilla ansvarsområde på banan att jag knappt såg vad som hände i övrigt. På söndagen hade jag fullt upp med kiosken. Lite synd att det inte blev något skrivet men jag hoppas att någon lägger ut någon film från finalerna. Det var riktig rolig och tajt racing.

Överlag verkar de flesta medverkande på RM:et tycka att det var en väl genomförd tävling. Daniel Perssons målsättning var att "skapa STOR racekänsla". Jag tyckte vi i MHF Skarpnäck, tillsammans med alla deltagare, lyckades med detta. Det var riktigt roligt att köra elbuggy på lördagen och att titta på andra deltagare. Alla var taggade till tusen och ville verkligen göra sitt bästa. Många har också tyckt att banan var rolig och utmanande. Säkert bidrog den till rolig och tajt racing. Kai Koivuranta - Trelleborgs MK - skriver kort och gott så här om banan: "Ni har en kanonbana"!

Klagomålen har främst rört missarna i tidtagningen och att pokaler inte utdelades till alla i A-finalen, samtliga vinnare i underfinaler samt bästa junior. Vad gäller tidtagningen var det tråkigt att systemet inte fungerade optimalt och att en del kval och finaler fick köras om. Det kan hända att någon har förlorat någon placering på detta när de kört sämre när finalen körts om. Å andra sidan är detta en del av racingen. Det finns alltid saker som man inte kan förutse och som ger fördelar till vissa förare medan andra förare förlorar på det. En del av racingen helt enkelt.

Vad gäller pokalerna är det trist att de som trodde att de skulle få åka hem med en trofé inte fick göra det. Pokalbeställaren valde till tävlingen att lägga pengarna på stora och dyra pokaler till de tre bästa förarna i varje klass, istället för många och mindre pokaler. Personligen tycker jag att det är trist att det inte blev många och mindre pokaler. Ting, som pokaler är, har alltid ett värde för människor och kan användas för att förhålla sig till en händelse som skett. Om man är femton år och vunnit en final i RM eller kört i A-finalen är det så klart en stor grej som det kan vara roligt att minnas. Själv minns jag mina placeringar när jag körde elbuggy som tonåring 1989 och 1990 just genom pokalerna. Av själva tävlingarna minns jag faktiskt inte så mycket. Går det kanske att fixa något i efterhand? Om inte en pokal så kanske ett diplom.

Och så till mina egna insatser under helgen. Min bästa insats under helgen var förmodligen alla mackor jag gjorde under helgen. Jag hoppas ni gillade dem! Vi sålde slut på allt och förhoppningsvis ger det pengar att göra "Green Hill" ännu bättre. Men lite cred för de där mackorna vill jag nog ändå ha! Ett långt inlägg på RSB kanske någon kan skriva om killen som inte kan köra elbuggy men är en jävel på att bre mackor...

Körningen på lördagen gick så där. Är nu en mycket säkrare förare än i början av sommaren men känner att jag har mycket att lära mig. Förbättrade mig för varje kvalificeringsheat under lördagen med först 2 sekunder och sedan ytterligare 6 sekunder. Inför fjärde och sista heatet kändes det riktigt bra, men då hade min syster med hennes sambo kommit för att titta på mig. Jag skulle köra extra snyggt men blev istället uppstressad och gjorde min sämsta tid för dagen. Lyckades vid något tillfälle även trassla in mig i en plaststol som kurvvakterna satt på. Bra kämpat Hansson! Det blev inte bättre än att jag hamnade som bil 3 i D-finalen. Här fanns många av de förare som jag möt i andra finaler under sommarens tävlingar, till exempel Stig Eriksson (MHF Skarpnäck), Andreas Wadell (SMK Dala Falun), Christer Holmberg (Gotlands Motorförening) och Henrik Lindholm (SMK Dala Falun). Detta är miniracingens tjusning. Man får tävla med dem som man är lika bra som. Jag gjorde många misstag i båda D-finalerna men lyckades ändå köra in på en fjärde plats respektive en tredje plats. detta resulterade i en tredje plats i D-finalen. Jag är nöjd med min insats. Jag lyckades komma före en del av de förare som jag racet emot i sommarens tävlingar. Hoppas vi möts i Sjöbo så jag kan ge er en ny match!

2 kommentarer:

Robin sa...

Låter som om du hade ett kul RM! Jag önskar verkligen att jag kunde varit med. Fick ju nöja mig med låtande, illaluktande 1/8or i Örebro istället. Det går som attan där också.
Ska bli kul att köra med er i vinter.

/Robin

Kris sa...

Det var väldigt roligt! Kommer du igång bra nu är du med och racar snart. Det blir ju en del tävlingar under inomhussäsongen som kan vara bra att köra så att man inte är helt grön när man kommer ut på våren (som jag var i Örebro).

Har sett att du redan har varit på "Green Hill". Hoppas att det flyter på. Skall själv försöka köra några gånger till innan nästa tävling i Sjöbo. Sen får vi börja köra inomhus.

/Kristofer