tisdag 5 augusti 2008

Min bil, dess utrustning och idag tillgänliga hotups

Har länge tänkt presentera min bil samt de produkter jag använder. Alla som läser min blogg kan väll inte ha undgått att jag kör Kyoshos RB5, men jag tänkte att det kunde vara roligt att skriva lite mer om vad jag har ändrat på bilen och vad jag planerar att förändra på den i framtiden. Förutom en presentation av bilen hade jag också tänkt att detta blir det första inlägget på bloggen där jag i högre grad tänkte presentera nyheter i stort och smått från elbuggyvärlden. Eftersom jag nästan dagligen besöker ett antal sidor på Internet som är först med nyheter inom RC-världen tänkte jag att det kunde vara av intresse att förmedla en del av de nyheter som berör elbuggy här på RCbuggy. I detta inlägg blir det kanske inte så många nyheter utan mer en sammanställning av vilka hotups det finns till RB5:an och vad jag anser om dem. Men "stay tuned" så återkommer jag snart med värsta nyheten!

Min bil




Personligen tycker jag att en bil som kostar runt 3000 kronor skall fungera bra direkt ur lådan och inte kräva massa dyra hotups för att bli tävlingsduglig. I elbuggy är det dessutom så att man inte behöver grejer i kolfiber och titan för att vinna tävlingar, utan körskickligheten är mer avgörande. Inte minst senaste EM visade på detta när Neil Cragg vann 4wd med en Yokomo B-MAX som är en, vad Team Yokomo säger, "entry level competition model" och inte en "high end competition model". Tittar man på de bilder som finns på bilen på oople.com kan man se att det är mycket plast och lite kolfiber. Så, kan Neil vinna EM med en sådan bil kan man fråga sig varför till exempel jag skulle behöva en bil utrustad med kolfibergrejer för att vinna en C-final i Söderhamn eller Falun. Av just dessa anledningar är jag sparsam med att köpa på mig många av de uppgraderingar som kommit till RB5:an. Vad jag däremot har köpt på mig är de fåtal grejer som inte håller som original. Att inte byta till exempel stagen till någon starkare är bara dumsnålt eftersom originalet aldrig håller.

Så här kommer min utrustning, var jag köpt det och vad det kostat:

Bil: Kyosho Ultima RB-5 2WD inköpt våren 2007 på Autopartner RC. Vet faktiskt inte vad jag gav för den men RB-5 kostar från den affären idag 2 890 kronor.

Fartreglage och motor: Fartregalgeta är ett GM-Genius 50 inköpt på Autopartner RC för 1 295 kronor. Motorn är en Orion Vortex Brushless motor 5,5 inköpt på Autopartner RC för 795 kronor.

Radio: Futaba 3PM 2.4 GHz rattradio med tillhörande mottagare R603FS inköpt på Everöds RC Hobby för 1 990 kronor.

Servo: Futaba S 9452 Digitalt Servo inköpt på Autopartner RC för 895 kronor.

Transponder: AMBrc Direct Powered Transponder inköpt på hemmaklubben MHF Skarpnäck för 700 kronor (klubben har ett subventionerat pris på dessa transpondrar för sina medlemmar).

Hotups på bilen

- Team Associateds turnbuckles i titan (51 mm). Inköpta på Everöds RC Hobby fö 86 kronor paret. Originalen håller aldrig så denna uppgradering är det lika bra att göra från början.

- Kulorna i differentialen behöver man också bytta ut. Körde länge med original men då måste man vara beredd på att bygga om differentialen ofta. Inte roligt! Har den senaste tiden testat Team Associateds carbide 3/32 kulor och skall nu testa Kullagergrossistens keramiska 3/32 kulor. Det senare är det klart billigaste alternativet, 68 kronor för 12 kulor. Återkommer med en rapport om dessa kulor.

- De flesta kullager har jag byttat ut efterhand som de blivit slitna. Nu sitter där istället gummitätade kullager från Kullagergrossisten.

- Har satt Kyoshos "low-friction Delrin suspension bushings" (LAW32) på bakre bärarmarna. Bärarmarna skall röra sig mer friktionsfritt men jag märker ingen skillnad.

- När motorfästet blev krökt köpte jag istället det nya fästet "RB5 SP motor plate" (UMW509) för 250 kronor. Det är utfräst för bättre värmeledning och skall vara lite starkare. En uppgradering som inte är nödvändig.



På denna bild syns Team Associateds turnbuckles och det nya motorfästet UMW509.


Tillgängliga Hotups från Koysho till RB5:an



Detta är den stora ombyggnaden till RB5:an som användes av Koyshos förare på VM 2007 (UMW510). En del förare i Sverige använder den idag och de jag pratat med upplever att bilen får bättre köregenskaper. Jag kommer förmodligen köpa på mig denna uppgradering framöver. Delarna kan också köpas separat.




LAW39 är "bushings" i stål till stötdämparna och förmodligen en nödvändig uppgradering på RB5:an efter ett tags körande då de blir slitna och glappar. Med de gamla i plast finns också risken att man drar år skruv eller mutter för hårt och då sväller plastbiten och gör så att stötdämparen inte kan röra sig fritt. En "bushing" i stål borde minimera denna risk.



Av samma anledning som ovan kan det vara värt att investera i 5.8mm "Steel Suspension Ball" (KYOW0201).



UMW513 är ett drev till växellådan. Vet egentligen inte varför man behöver köpa denna uppgradering?




Stötdämpare fram W5194V och bak W5195V. Originalet fungerar bra, men enligt Kyosho skall dessa: "improved surface tracing, jump landing absorption and smooth cornering. Also increases durability" (källa kyosho.com).



4.8 mm "King Pin Ball" (KYOLA235). Använde dessa fram när jag körde inomhus. Ger en överstyrd bil.



Här har vi det nya motorfästet (UMW509). Det gamla funkar bra.




UMW511 överst och UMW512 nederst tänkte jag först var den ultimata uppgraderingen, tills jag fick reda på priset: 250 kronor styck. De gamla i plast slits ut ganska snabbt men å andra sidan kostar de runt 80 kronor för båda så man kan köpa rätt många sådana för de 500 kronor som uppgraderingen kostar.



Batterifäste i komposit (UMW503). Originalet funkar utmärkt!



Diffhus i komposit (UMW504). Originalet funkar utmärkt!



Fäste bak i komposit (UMW505). Denna uppgradering köpte jag när jag körde sönder de gamla delarna för fästet. Kan vara bra att ha ett hårdare material här eftersom dessa delar får utstå mycket krafter och slitage. Kostar inte mycket mer än originalet.



Bakfäste i komposit (UMW506). Originalet funkar bra tills man kör sönder det.




Stötdämpartorn fram i komposit (UMW500)och stötdämpartorn bak i komposit (UMW501). Inte nödvändigt.



De här kulledshusen skall vara i ett starkare material (UM112H). Har själv köpt dem men inte monterat dem ännu. Samma pris som originalet, så man kan lika bra satsa på dessa när man köper nya kulledshus.



Det här staget är Kyoshos eget starkare stag (IFW165). Obetydligt tyngre än stag i titan. En nödvändigt uppgradering.



"Low-friction Delrin suspension bushings" (LAW32). Har satt dem på min bil men märker ingen skillnad. De verkar slitas fortare än originalet dock.



Axel aluminium (UMW507). Är lättare eftersom den är i aluminium, men vem behöver lätta sin 2wd?



"Clamp Wheel Hub" (KYOLAW30). Dessa har jag funderat på då originalet är i plast och kärvar mot fälgen.



Tillbehör för att montera fälgar från Proline (UMW502-01) om jag förstått det rätt. Nödvändigt om man vill köra på andra fälgar, annars inte.

Har du några erfarenheter av dessa hotups så skriv gärna en kommentar och dela med dig av vad du tycker är bra respektive dåligt. Har planer på att skriva ihop en liknande sammanfattning på vad det finns för hotups från andra märken till RB5:an. Så titta snart in på bloggen igen.

6 kommentarer:

Robin sa...

Kanoninlägg! Det bekräftade alla mina farhågor om dyra options. Nu blir det en RTR-bil till att börja med.

Det är riktigt skoj att läsa din blogg. Du får gå in lite på körteknik sen så jag kan lära mig. Eller om vi tar det på Green Hill. ;)

Ha det bra!
/Robin

Kris sa...

Roligt att du gillade inlägget!

Det viktigaste är att komma igång! Du får bygga ut RTR-bilen efterhand som du märker vad just du tycker saknas. Vad blev det för bil och annan utrustning?

Det blir mer om körteknik på bloggen längre fram. Annars är det bara att studera de duktiga killarnas körstil på klubben eller på RM:et. Det är så jag försöker lära mig! Och så köra så mycket man hinner, det är bästa sättet att bli duktig.

Robin sa...

Det blir ganska säkert en Team Associated B4 RTR och en laddare av något slag, till att börja med. Sitter och funderar på om laddare på säg Clas Olsson eller liknande är lika bra men billigare än i hobby-butikerna. Så är det i alla fall i akvariehobbyn där jag är aktiv i också. Har du något tips på billig bra laddare? Den ska helst ladda ur också.

//Robin

Kris sa...

Jag är tveksam om Clas Olsson har en laddare som du kommer att klara dig på. Du behöver en laddare som har möjlighet att ställa in laddström till minst 5 A. Det tar annars väldigt lång tid att ladda batterierna. Sen bör du också kunna ställa in mv/cell för att få laddare och batteri att jobba bra ihop. Det är en fördel om du på laddaren också kan följa laddningsprocessen så att du inte skaddar dina batterier. Hur många mAh och tidtagning brukar man klara sig på. Sen gillar jag personligen när laddaren har ett eget inbyggt nätaggregat. Om den inte har det måste du köpa till det och dessutom släppa på det när du åker till bana för att köra.

Med dessa specifikationer är Swallow laddare AC/DC 2 en bra laddare (även om jag haft lite problem med min). Team Orions Avionics Laddare kan säkert också funka men den saknar nätaggregat.

De flesta laddare för RC har idag urladdare inbyggt. Nackdelen är att när du urladdar kan du inte ladda. Så när du är och kör på en bana så använder du ändå bara laddaren för att ladda. En annan nackdel är att urladdaren inte känner av om den drar ut för mycket i någon cell och därmed skaddar den.

B4 i RTR är säkert en bra bil att börja med, men du kommer säkert att snabbt känna att den inte räcker till för din utveckling som förare. Men å andra sidan kan du köpa på dig grejer efter hand. Blir ofta dyrare i slutändan men för stunden behöver du inte lägga ut så mycket pengar. Köp nya stag till den bara och så Ass fjädersats samt lite oljor att laborera med.

Robin sa...

Nu är det beställt i alla fall. B4 RTR och en Swallow-laddare.
Jag får ta och skriva en lista på delar som behöver bytas ut och delar som jag bör ha hemma på lager. Nu är det bara att hoppas att everods.se kan skicka den snabbt så att jag får den innan helgen. Det vore skoj.

//Robin

Kris sa...

Vad roligt! Välkommen till oss på MHF Skarpnäck!