söndag 10 augusti 2008

Inför RM EL-Offroad på "Green Hill"



Nu närmar sig den stora racehelgen för alla som kör 1:10 elbuggy. RM:et på MHF Skarpnäck. Många är vi som laddat lite extra inför denna tävling. Det har inte minst märkts på "Green Hill" där det har varit många som kommit och gästbesökt banan för att testa det annorlunda underlaget astroturf. I det här inlägget intervjuar jag en av dem. "Green Hill" har filmats ur många perspektiv och jag har lagt upp en del av filmerna här. Och så presenterar jag mina egna förväntningar på RM:et.

Banan
Jag skulle vilja börja med att presentera banan. Dess nuvarande sträckning och underlag låg klart våren 2007. Våren 2008 gjordes en del förändringar med bland annat nya hopp och under sommaren byggdes ett kurvparti om. Inför RM:et kommer ytterligare något hopp och någon sväng att läggas till (alla bilder som presenteras här är från sommarens bana utan de tillbyggnader som gjorts inför RM:et).

Att köra elbuggy på astroturf är lite annorlunda än att köra på många av de andra underlag som finns på banor runt om i Sverige. Här behöver man inte bekymra sig över att det är halt utan snarare att man kan drabbas av "traction roll", alltså att bilen greppvälter. Den här filmen på Youtube visar detta:


Upplagt av MrPink.

Personligen tycker jag att fästet är problem vid landningarna efter hopp. Om man kommer fel i upphoppet finns det risk att bilen greppvälter vid landningen och slungas iväg väldigt långt. Förutom att man förlorar tid vid denna typ av misstag, är det också oftast i dessa krascher man slår sönder delar på bilen. Banan är inte alls lik förlåtande vid dessa fel som en banan med lera och sand som underlag. Det gäller därmed att planera sin körning och komma rakt på hoppen.

Själva banan börjar med en racksträcka precis under förarställningen. Den är kort och mot slutet svänger den av upp mot en höjd.

Racksträckan avslutas med en L-sväng som går att köra igenom i ganska hög fart. Dock finns det en risk att man greppvälter här.

Efter L-svängen bär det neråt en kort sträcka innan en hårnål. På denna korta sträcka kör man också över ett högfartshopp som kan ställa till problem för inbromsningen innan hårnålen.

Efter hårnålen bär det återigen uppåt innan man kommer till en lång böjd sväng som bär neråt.


Efter böjen kommer man till det ena, av två, lågfartsområden på banan. Efter böjen kommer först en väldigt tajt s-sväng och sedan en större s-sväng. Just det här området brukar jag ha problem med eftersom det kräver att man kommer rätt i böjen och bromsar in i tid för att kunna ta s-svängen i en lämplig fart. Jag brukar också köra för fort i den större s-svängen vilket resulterar i att man glider ut i kurvan och kommer fel inför hoppet lite längre fram. När man lämnar detta kurviga parti har man framför sig banans område med hopp. Den här filmen visar detta område på ett bra sätt.


Upplagt av MrPink.

Det första hoppet i detta parti är lite lurigt och har alltid varit det hopp som jag haft problem med. Det gäller att komma i mitten på hoppet med en lagom fart för att få ett perfekt upphopp.

Efter landningen är det en kort inbromsning innan en hårnål och så banans platåhopp.

Den här bilden ger en bra överblick över platåhoppet. Hoppet ger en ordentlig kick på bilen och man flyger långt om man inte saktar ner innan.

Sen följer ett dubbelhopp där man från förarställningen har bilen framför sig. Svårt att uppfatta hastigheten på bilen inför detta hopp.

Direkt efter dubbelhoppet kommer en L-sväng och så ett nytt dubbelhopp.

Detta är förmodligen en av banans enklaste hopp eftersom det ligger precis under förarställningen och man har bra kontroll på bilens riktning och fart.

Hoppet övergår snabbt i en långsam s-sväng. Det gäller att komma rätt i landningen i hoppet om man sen skall kunna köra snabbt i denna sväng.

Efter s-svängen är det en kort sträcka innan man kommer fram till det hopp man verkligen flyger i. Ett roligt hopp! Svårigheten med detta hopp är att bilen försvinner bakom hoppet precis när man är på väg upp och man har inte kontroll på bilens riktning.

Efter landningen är det bara att ge sig ut på rakan igen.

Tänkte avsluta med den här filmen när Daniel Tengvall kör sin Atomized B44 (gul bil) och Thomas Pettersson sin Atomic Carbon S4 (blå/grönt bil) på en av vårens första träningar 2008 (filmen är gjord av de två). Det är nog den film jag tycker är bäst, även om det är den gamla bansträckningen. Renare körning får man leta efter!


Upplagd av Daniel Tengvall.

Intervju med Andreas Wadell

Andreas Wadell vid sin hemmabana - Roxnäsbanan - under tävlingarna i somras.

Andreas Wadell - SMK Dala Falun - har varit på nästan alla tävlingar jag varit på i sommar. Vi kör oftast samma kvalificeringsheat men sen kör han fortare än mig och placerar sig i högre finaler. Grabben är snabb! Hur som helst, Andreas tog sig från Falun till "Green Hill" för att köra en kvällsträning i juli och då undrar man förstås vad han tyckte om banan.

Kristofer: Hur gammal är du?

Andreas: Jag är 13 år gammal.

K: Vilken bil kör du?

A: Jag kör en Team Losi XXX-CR.

K: Hur länge har du kört elbuggy?

A: Ungefär ett år.

K: När började du tävla?

A: Det var förra sommaren och förre det så körde jag touring på vintern.

K: Du och din pappa körde 50 mil för att köra en kvällsträning på ”Green Hill”. Hur fick du honom att göra det?

A: Tjaaa, pappa och jag har snackat länge om att åka till Skarpnäck och köra. Sen hade vi lite tid över så passade vi på. =)

K: Är det viktigt att ha supportande föräldrar när man tävlar aktivt?

A: Ja, det är väldigt viktigt!

K: Okej, nu kommer den näst viktigaste frågan: gillade du banan?

A: Det var stor skillnad att köra på Green hill än att gasa runt på grusbanor. Greppet var ENORMT. Och den var lagomt teknisk. En del hopp var väldigt svåra! Och ja, jag gillade banan mycket!

K: Och den viktigaste: kommer jag ha någon chans att slå dig på ”Green Hill” tror du?

A: Kanske, eftersom det är din hemma bana och du kör ganska aktivt där så borde det inte va nå problem för dig. =)

K: Kommer du att göra några vinnande förändringar på bilen inför RM:et?

A: Jag vet inte, tyckte bilen gick ganska bra när jag körde. Kanske kommer jag inhandla lite nya oljor och fjädrar till stötdämparna.

K: Vad betyder Daniel ” bbq” Persson för din utveckling inom sporten?

A: Han betyder väldigt mycket! Han har hjälpt mig på många tävlingar. Han vet vad han snackar om. Kör man för galet och pressar bien för hårt så får man en liten utskällning av han. Men det är väldigt bra för då lär han mig en massa saker! Och om det är någon jag ser upp till inom Rc sporten så är det Daniel "Tha Pimpmeister" Persson!

Tack för att du tog dig tid och svarade på några frågor och lycka till på RM:et!

Andreas är sponsrad av Team Procar/Phoenix Racing.

Andreas har en blogg som du kan läsa HÄR.

RB5:an och "Green Hill"



RB5:an är en bra bil för "Green Hill" men det krävs att man gör en del förändringar på bilens inställningar. Den här setup:en har jag kommit fram till passar min körstil ganska bra, även om jag nog kommer att göra en del ändringar inför RM:et.

Vad jag jobbt lite extra med i denna setup är stagen och stötdämparna. I övrigt är det ganska mycket en standard setup. Eftersom fästet är så bra på astroturf har jag valt att köra med långa stag fram och bak. Jag upplever att bilen greppvälter mindre med denna inställning och man kan hålla en högre fart i L-kurvorna och i de svepande kurvorna. Rollcentret blir ju maxat, men det är inga problem eftersom fästet nästan aldrig släpper. Har också ökat vinkeln på det främre staget och minskat vinkeln på det bakre staget för att få en bil som svänger in mer i kurvorna. RB5:an kan upplevas som understyrd i hårnålarna på "Green Hill" men med denna ändring tycker jag att man kommer runt mycket snabbare utan att det överstyr.

På "Green Hill" gäller det att köra stötdämparna lite hårdare än vad man är van vid. Jag kör fjädrarna #60 fram (yellow) och #65 bak (light yellow) men man kan testa att gå upp ytterligare ett steg till #65 fram (light yellow) och #68 bak (blue). Vad gäller kolvarna har jag kört fel kolvar och kommer till RM:et att köra 2B eller 2C.

Bakdäcket är bestämt för tävlingen och behöver därför inte diskuteras. Vad gäller framdäcket tycker jag att Proline M3 ger bra med styrning och kontroll. En del kör med piggade framdäck - typ GRP Conespike - men det finns en risk att dessa ger en överstyrd bil (vilket är svårt att köra om man är nybörjare som jag).

Mina egna förväntningar på RM:et
Mina egna förväntningar på den här tävlingen är i stort samma som inför tidigare tävlingar i år. Vilket betyder att ha roligt, köra så felfritt som möjligt, inte försöka bryta och, om det går, behålla eller förbättra kvalificeringsplaceringen i finalen. Samtidigt skall jag inte sticka under stolen med att jag nu tränat ganska mycket under sommaren och därför hoppas att detta skall ge en viss utdelning. Det har ju blivit en hel del rundor på "Green Hill" och också många tävlingar som gett mig lite tävlingsrutin. Jag har nu också en mycket snabbare bil med den nya motorn. Men vi får se hur det går. Väldigt roligt skall det bli i alla fall!

Jag tror att det kommer att bli väldigt små tidsmarginaler i kvalificeringarna och att hamna i en B-, C- eller D-final kan komma att röra sig om tiondelar. "Green Hill" inbjuder inte till stora tidskillnader som till exempel en större bana som den i Söderhamn gör. För egen del kommer detta innebära att jag i första hand bör köra på säkerhet, då varje misstag på banan kommer vara svårt att reparera. Kan jag köra en 5-minutare utan misstag har jag möjlighet att ta mig upp i en högre final skulle jag tro (under sommaren har jag ju alltid startat i den sista finalen). Men än så länge har jag alltid gjort en massa misstag på träningarna. Så mitt mål för dagen får bli att köra lugnt och behärskat. Får se hur långt det räcker.

1 kommentar:

Robin sa...

Bra sammanfattning av banan tycker jag och intressanta funderingar kring din setup. Jag plockar så mycket som går därifrån även om jag kommer köra en B4 och inställningarna inte riktigt är de samma.