söndag 24 augusti 2008

Körning XIII

Första körningen efter RM:et genomfördes idag. Vid det här laget skulle man kunna tänka sig att man var rätt trött på det här med elbuggy och ”Green Hill”, men det var givande att ta sig ut till klubben idag. Jag kunde efter fyra acc lugnt konstatera att min borstlösa 5.5 motor är på tok för snabb för mig. Inte konstigt att jag gjorde så många misstag på RM:et med den motorn i bilen. Nu gäller det att träna, träna för att lära mig behärska de farter den ger. Fortsatte också att experimentera en del med ”set up:en” genom att lägga i mer vikt i bilen. Snart är jag där.

Det var en del folk och körde den här soliga söndagen, bland annat Robin Hedström. Han är vår nyaste medlem i elbuggy-gänget. Roligt att sporten/hobbyn lockar nytt folk. Det var ju inte så länge som jag själv kom igång. Robins väg in i elbuggy kan man följa på hans blogg Robins RC-Blogg. Där finns också grymt snygga bilder!

Har nu också anmält mig till Sverige Cupen Sjöbo Open 13-14 september. Tävlingen hålls av Sjöbo Motor Klubb. Skall bli spännande att få köra deras bana.

För övrigt snackades det en del om att det kanske skall ordnas ett KM på klubben efter tävlingen i Sjöbo. Hoppas det går att styra upp. Skulle bli en bra avslutning på säsongen.

2 kommentarer:

Robin sa...

Tack för att du nämner mig. =)
Det går inte att dreva om så att din bil blir lite långsammare med samma motor? Bättre acceleration men lägre topphastighet vore väl jättebra?

//Robin

Kris sa...

Accelerationen är ett problem för mig också. : ) Bilen sticker iväg direkt och ligger man lite fel i banan får man stora problem. Borde ha en snällare motor helt enkelt, kanske en 6.5. Har kört med relativt långsamma motorer hela sommaren och nu när jag köpte den här tänkte jag att jag ville ha mer fart. Men nu blev det då istället för mycket. Ett gissel.

Man kan ju skruva på locket på både borstlösa- och kolmotorer för att påverka topphastigheten. Får kanske experimentera med det och försöka få ner farten något.