söndag 15 februari 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del III

Efter att bärarmar fram och bak monterats på chassit är nästa steg i byggandet motorfästet och servoräddaren. Lazer ZX-5 FS levereras med det blå motorfästet som tidigare har varit option. Kvalitén känns hög. Däremot har Kyosho valt en billigare plast i den främre, vad de kallar, "Center Mount" - alltså den del som övre chassiplattan skruvas fast i. Som option kan köpas "Carbon Composite Center Mount & Stiffener Set" (LA212H). Man får då en stor karta med delar där man bara har nytta av, om jag förstått det rätt, "Center Mount" och en del av servoräddaren. Jag är tveksam till att det är värt att satsa pengar på att få "Center Mount" i bättre kvalité, däremot ser servoräddaren ut att kunna behöva starkare plast. Så det blir kanske till att beställa en sådan karta trots allt.

Enligt bruksanvisningen behövs inte skruvlås på de undre skruvara till motorfästet. Jag tycker alltid det känns konstigt att inte ha skruvlås på skruvar som gängar i någon form av metall. Alltså; på med lite skruvlås. Skruvarna under servoräddaren skall också ha skruvlås, fast det står i byggbeskrivningen.

Här är de klenare delarna av servoräddaren! Kan kanske vara värt att uppgradera till "Carbon Composite". Vad man inte behöver fundera på är att bytta ut lagren till två stycken flänskullager 3x6x2,5 (jag köper mitt på Kullagerhuset och det finns HÄR). Med ett flänskullager kan man spänna muttrarna under servoräddaren ordentligt utan att vara rädd för att den skall gå trögt.

1 kommentar:

eslin242 sa...

du måste mena din andra vänster va?