söndag 3 augusti 2008

Trelleborgs Raceway



Så länge jag är i Skåne tar jag alla tillfällen jag kan få och åker till Trelleborgs Raceway för att köra på deras bana. Anledningen? Ja, se på bilden ovan. Det där hårda och hala underlaget är jag inte bortskämd med på min hemmabana. Att köra denna krävande bana på det här underlaget ger väldigt mycket. Jag har fått möjlighet att testa både inställningar och körstil för att komma underfund hur man kör snabbt och säkert på hård lera. Skall försöka hinna ta mig till banan någon gång till innan det är dags att åka hem till Stockholm.



Everöds RC Hobby är affären många verkar köpa sina bilar ifrån nere i Skåne. Kan det vara förklaringen till varför många kör Team Associateds bilar i Trelleborg?



Kai Koivuranta hade fått en setup från en elbuggystjärna som tydligen skulle vara Setupen med stort S för astroturf. Han satt och skruvade hela förmiddagen. Skall bli intressant att se hur Kais två Losibilar kommer att gå på RM:et.



Jag fick också möjlighet att testa mitt nya fartreglag och motor som jag köpt på Autopartner RC. Det blev sammanlagt 6 batteriladdningar under dagen. Är än så länge mycket nöjd. Det gick fort och kändes hyfsat mjukt att köra med. Varför har jag inte gått över till borstlöst tidigare? Så här långt gillar jag systemet starkt, vi får se hur det fungerar på andra banor. Återkommer med mer information. Bilden visar också att man får in ett stort fartreglage i RB5:an. Knepet är att höja upp det lite så att kylflänsen inte ligger emot chassit.

2 kommentarer:

Robin sa...

Mycket intressant läsning Kristoffer! Jag är startgroparna att börja köra och det du skriver är otroligt roligt att läsa. Är ni många 1/10-förare i Skarpnäck? Funderar på Lövsta men det är bara massa 1/8or där.

Kris sa...

Tack Robin! Helt rätt med 1/10, det blir bara fler och fler som kör. På MHF Skarpnäck är vi minst 10 stycken som tränar och tävlar aktivt, men det är långt många fler som är nere och kör på banan. På vintern fortsätter vi att köra 2wd inomhus på nålfilt och då ansluter också många av de som kört 1/8or på sommaren. Går du in på vårt forum under http://skarpnack.nu så ser du att vi är många och aktiva som kör 1/10 (793 Topics säger en del). På klubben kan du också få mycket hjälp med de specifika frågor som uppstår kring 1/10-bilen och elektroniken (sånt som nitrofolk inte alltid vet något om). Välkommen ner på klubben!

P.S. Den 16 och 17 augusti håller MHF Skarpnäck RM för 1/10, då måste du komma ner och titta! 2wd på lördagen och 4wd på söndagen.