lördag 26 april 2008

Körning I



Idag startade utomhussäsongen på min hemmabana ”Green Hill”. Det var solsken och vår i luften när jag kom fram till klubben. Hade ett batteri färdigladdat för att jag snabbt skulle komma igång och köra och efter en del justeringar på bilen var jag på banan. Första laddningen gick inget vidare. Jag tyckte det kändes ovant att köra och jag träffade fel på både kurvor och hopp. Efter några minuter hamnade bilen upp och ner i ett av de svårare hoppen. En annan förare såg inte detta utan hoppade rakt in i min bil så att en del av stötdämparen gick sönder. Ingen bra start på utomhussäsongen. Som tur var hade jag denna reservdel och kunde efter en del skruvande få bilen körklar igen. Jag lyckades få till två laddningar till och kom under dagen in i körningen något mer. Gjorde också en del mindre justeringar på bilen som gjorde den lättare att köra.



Även om det mesta av dagen gick åt att få till en körning som tog mig runt banan utan allt för många fel, koncentrerade jag mig också på en av de två hårnålar som ”Green Hill” har. På bilden här ovan syns denna svåra kurva. Man kommer in ganska snabbt med bilen och har precis kört över ett högfartshopp, när det är dags att bromsa. Det gäller att få ner farten i tid, för att sedan få ett sent apex så att man får fart med sig in i den långa böjen. Att komma rätt i denna kurva är a och o för att lyckas i det övriga partiet med den långa svepande kurvan. Lyckades jag? Nej, det gjorde jag inte. Här kommer jag behöva mycket träning.

Hade under alla tre körningar en så långsam motor i bilen att jag inte kunde ta mig över de svåraste hoppen. Detta var så klart inte så lyckat, men den långsamma farten gjorde å andra sidan att jag kunde få rätt på banans spårval. Skall till nästa träning testa en begagnad motor som jag köpt och som det förmodligen kommer att vara lite mer fart i. Min gamla Orion Method V2 13x2 som jag köpte i vintras tog för mycket stryk när jag valde fel piniong vid inomhuskörningen och slutade sedan helt att fungera på fotbollsplanen. Hade jag skött den lite bättre hade det förmodligen varit en perfekt motor för mig nu. Funderar på att köpa en ny. Och denna gång skall jag dreva den rätt!



Misskött…

Inga kommentarer: