söndag 13 april 2008

Kolmotorer I

Jag har tidigare skrivit att jag köpt en begagnad kollektorsvarv och det är nu dags att komma med en första rapport om mina tappra försök att svarva kollektor. Det är inte helt enkelt och trots två försök känner jag mig fortfarande som en novis.



Som bilden förtäljer är det en fördel att ”duka” fram allt innan man sätter igång med arbetet. Kaffe med mjölk är kanske det mest centrala! Nya kol kan också vara bra att ha i närheten om de gamla är slitna och behöver byttas. För själva svarvningen har jag följt en lista med ett antal punkter som jag har sammanställt efter ett inslag av motorlegenden Oscar Jansens på www.rctvlive.com, där han visar och berättar hur man svarvar sina Orion-motorer. Följande lista kan med fördel användas för alla kolmotorer:

• Börja med att rengöra skårorna i kollektorn med en vass hobbykniv för att få bort gammal kol. Spreja kollektorn med anpassad motorsprej (jag har än så länge inte hittat någon motorsprej och får återkomma när jag hittat en bra produkt).

Obs: Är det första gången motorn plockas isär är det viktigt att markera var man lyfter av armaturen så att man sätter tillbaks den på rätt läge senare. Dra ett streck från armaturen ner i kannan.

• Montera rotern i svarven. Ställ sen in stålet på svarven så att det precis börjar ta på kollektorn. Kör ut stålet bredvidd kollektorn och ändra det så att det tar en aning mer under svarvningen. Svarva konsekvent igenom kollektorn och tillbaks igen.

Obs: Svarven bör ha ett lågt varvtal för att undvika vibrationer (vad lågt varvtal är vet jag ännu inte så jag får återkomma när jag vet bättre).

• Rengör skårorna med en hobbykniv för att få bort löst kopparspån från svarvningen och för att få bort vassa kanter vid skårorna. Speja kollektorn på nytt med motorsprej.

• Kontrollera motorns armatur och kanna så att det ser okej ut. Kör man rcbuggy krävs oftast omfattande rengöring för att få bort grus och smuts. Jag använder pensel och trasa för att ordentligt kunna torka ur kanna och armatur. Man skall inte använda några kemikalier eftersom det finns en risk att magneternas limning då släpper.

• Kontrollera kullagerna så att de glider utan problem.

• Kontrollera att det finns rätt antal brickor på rotorn.

När motorn skruvas ihop är det viktigt att inte dra åt de två skruvarna för hårt eftersom det då finns risk att man böjer den skena i aluminium som skruvarna är fästa i. Efter dessa procedurer är motorn klar att användas på nytt. Skall nya kol monteras bör man vid lödningen leda bort värmen från lödkolven genom att trycka ner hobbykniven på kolets ledning. Kolet måste också köras in, men mer om detta i "Kolmotorer II" (vilket jag kommer att skriva när jag lärt mig mer om inkörning).

Inga kommentarer: