fredag 25 april 2008

Kurvfilosofi I

Har de senaste körningarna satsat på att träna kurvtagning och har inriktat mig på hårnålen. Detta är en av de svåraste kurvorna och det gäller att både bromsa i tid och träffa tangeringspunkten, den så kallade apex, rätt för att få hög utgångsfart. Vad jag har försökt få till är att få ett sent apex så att man sen får ett rakare spår under accelerationen ut ur kurvan. Misstaget man gärna gör är att bilen kommer för fort in i kurvan och att man då bromsar skarp samtidigt som man börjar svänga. I buggy resulterar detta endast i sladd och man förlorar fart. Istället skall man tänka: långsamt in, snabbt ut. Inte helt enkelt! Jag har under träningen försökt hitta en markering på banan där jag vet att jag skall bromsa, för att på så sätt få en lagom hastighet in i kurvan. Jag har också försökt gå ut lite i kurvan för att få ett sent apex och sedan gasat mig ut ur kurvan för att få maximal fart. För att verkligen träna denna sväng har jag kört sex laddningar på fotbollsplanen och varje gång koncentrerat mig på denna kurva.



En kurva det är lätt att göra många misstag i: bromsa för sent, komma för snabbt in i kurvan, svänga för tidigt, svänga för sent.

Det har blivit sammanlagt femton laddningar på fotbollsplanen och jag känner mig nöjd. Har fått bra träning på grusunderlag. När jag började köra på fotbollsplanen var den fuktig, men gruset har efterhand torkat upp och under de senaste körningarna har banan varit torr och sandig. Bilen behöver nu en total renovering. Skall samtidigt byta ut kullagerna som börjar bli slitna.

Inga kommentarer: