tisdag 22 april 2008

Ställ till bilen



Inspirerad av Thomas, klubbkompis som driver bloggen rc-xtreme, fixade jag i helgen ett eget meckställ till bilen. Istället för att köpa ett ställ för runt 300 kronor (vilket många ställ idag kostar), blev det nu långt mycket billigare. Tog en gammal genomskinlig platsburk, sprayfärgerna jag använde till bilen, några skyddstassar från Ikea och så lite klistermärken. Platsburken sprayade jag från insidan för att bilen inte senare skall ligga emot och skava av färgen. Maskerade också upp ett enkelt mönster för att få en skön racekänsla. Skyddstassarna satte jag uppe på burken så att bilen kan stå mjukt och stabilt. Avslutade med lite klistermärken för att matcha min kaross. Jag blev själv nöjd med resultatet!



Att få upp bilen från bordet underlättar meckandet en hel del. Hjul och bärarmar ligger inte emot underlaget och det är lätt och enkelt att snurra runt bilen. För den mer ambitiösa kan håll borras upp i plasten för att hålla uppe stötdämpare när man byter olja. En liten magnet kan också klistras fast på insidan av burken för att man lättare skall hålla reda på skruvar och muttrar. Så mycket fixande hade jag dock inte tid med i helgen, utan nöjde mig med en färgglad burk.

Kolla in Thomas burk/meckställ på hans egen blogg rc-xtreme.blogspot.com, klicka fram inlägget från den 11 mars 2008.

Inga kommentarer: