tisdag 22 april 2008

Set up ”Fotbollsplanen”

Som jag har skrivit tidigare är fotbollsplaner inget bra underlag att köra rcbuggy på. Trots detta har jag stretat på och nu kört sammanlagt nio laddningar på en fotbollsplan i närheten av min bostad. Det är framför allt två saker jag har velat få ut av körningarna: (1) Att hitta en ”Set up” för grusigt och uppkört underlag samt (2) träna på detta svårkörda underlag. Jag kan nu presentera en "Set up" med en kort sammanfattning kring hur jag tänk kring de olika inställningarna. Vad gäller träningen är det framför allt kurvtagning på detta underlag som jag tränat på. Jag har koncentrerat mig mycket på att hitta rätt spår in i kurvorna för att inte förlora fart och inte sladda. Det har också varit bra träning för att lära sig parera bilen när den antingen sladdar eller kastar i ojämnheterna.



Så här tänkte jag:
Det är tre inställningar jag jobbat extra mycket med i denna ”Set up”: stötdämparna, längden på de övre stagen samt Camber-vinkeln på däcken. Vid första körningen utgick jag från en ”Set up” jag hittat på internet och som gällde ett liknande underlag som jag skulle köra på. De bakre stötdämparna fungerade utifrån dessa inställningar bra och behövdes inte ändras. Fram hoppade bilen för mycket. Efter en del laborerande kom jag fram till att stötdämparkolven 3-A tillsammans med Kyoshos olja #350 och de oranga fjädrarna gav en mjuk men snabb framdämpning (utan att det blev stelt). Denna inställning tar upp ojämnheterna i marken väldigt bra och gör bilen följsam i styrningen.

Genom att minska stagens längd både fram och bak eftersträvade jag en stabilare bil på det hala underlaget. Det var främst bak som detta gjorde extra stor nytta. Kortare stag bak ger en bil som slirar ut senare och mer plötsligt. Denna förändring gör också sladden mer kontrollerbar. Ändringen gjorde att jag kunde ha en mycket högre fart i de långa kurvorna utan att behöva parera sladdar. Jag försökte sedan hitta en bra avvägning på den negativ Cambervinkeln på de främre och bakre däcken för att få en väghållning där bilen var följsam och inte sladdade så lätt. Jag fastnade för ganska mycket negativ Camber fram som gav bra fäste och gjorde det möjligt att svänga mycket. Ökad negativ Camber ger bilen en bättre väghållning i kurvorna på ojämna underlag, samtidigt finns det risk att däcken tappar fäste på raksträckorna (vilket inte är bra om man kör tvåhjulsdrivet och vill ha mycket fäste bak för att få en snabb bil).

Inga kommentarer: