söndag 28 augusti 2011

Sydcupen-serien

Short Course Mod är det som gäller i Skåne just nu om man vill köra elektriskt. Tolv startande i helgens Sydcupen-serien i Trelleborg får ses som mycket bra. Dessutom, det var underhållande att titta på!

I helgen kördes den fjärde deltävlingen i Sydcupen på Trelleborg MK:s trevliga bana. Hade planerat att köra nästan alla deltävlingar i denna cup men kraftig förkylning och semester har satt stopp (därav min frånvaro här på bloggen, skall bli bättring på det). Men i lördags kom jag så iväg till Trelleborg med både min SC och min 4WD. Senats jag körde en tävling med 4WD var på Nordiska på Skarpnäck 2009.

Skall inte orda så mycket om mitt eget körande som lämnar mycket i övrigt att önska sig. Men tränar man aldrig så får man skylla sig själv. Det var däremot väldigt, väldigt roligt att köra en massa rc-bil. I Short Course Stock försökte jag hänga på de som körde 4WD, men det gick inte riktigt. Däremot blev det en del racing mellan mig och Catharina, där jag lyckades hålla ihop min körning i de två första finalerna. I sista finalen gick tyvärr hennes bil i sönder. I 4WD hade jag egentligen ingen chans att hänga på det tempo som kördes, utan fick se det mest som träning. Kvalade också in som sista bil. Körde upp mig några placeringar i finalen, men mest för de andras bilar gick sönder. Hur som helst, kom på att 4WD är riktigt roligt och jag skall nu verkligen försöka komma igång och köra den bilen mer.

2WD hade fem startande. Oskar Levin, Sjöbo MK, TQ:ade och vann sen finalerna.

Åtta startande i 4WD tycker jag var väldigt bra. Det kunde bara varit några fler nybörjare som jag kunde matcha mig mot. Otto Ausfelt, SMK Helsingborg, tog hem segern. Ottos bil på bilden.

Tre startande i 1/8 el gjorde den klassen till den minsta i Trelleborg. Vann gjorde Niclas från Tomelilla MK.

I Short Course Mod kvalade Christoffer in som TQ. Bakom sig var det ett stort startfält.

Starten har gått. Tajt racing!

Christoffer pressar i en av kurvorna.

Mikael lyfter. Kvalade in som trea, men vann sen de två första finalerna och tog hem vinsten i Short Course Mod. Christoffer slutade två och Roger trea. Alla tre från Sjöbo MK.

Det går inte att pressa de här bilarna hur mycket som helst.

Om det blir mer Short Course tävlingar inomhus i vinter är jag en stark spekulant på en 4WD Short Course. Klart roligast racing i Trelleborg.



4 kommentarer:

Linus sa...

Trevlig läsning som vanligt:-)

Mvh
Linus

Kris sa...

Tack Linus!

Har länkat din blogg på sidan. Trevlig läsning! Har ni en bana i Ystad?

/Kristofer

Linus sa...

Hejs.

Trevligt;-) då måste jag också bruka allvar och lägga upp mer på bloggen:-)

Ja vi har byggt en privat bana hemma hos min syster,vi är ca 6st kör lite race där på sommarmånaderna med 2WD short course truckar som har max 3300KV. kanske lite intresserad?

Kris sa...

Det var så jag tänkte ;-)

Det låter både roligt och intressant med att alla kör 2WD SC och begränsning på motorerna. Hade hoppats på att den klassen skulle växa med många nybörjare, men just nu ser det ut som om 4WD SC Mod blir det alla kör. Får väl anpassa mig!