fredag 3 juli 2009

NM på Green Hill

Här kommer en sen uppdatering av Nordiska mästerskapen dag 2, alltså 4WD på söndagen. Det blev en välförtjänt seger till PerErik Nordman - SMK Dala Falun - på Green Hill. I 4WD var han relativt ohotad i de två första A-finalerna och hans snabbhet och säkerhet tog honom till seger. Själv debuterade jag som 4WD-förare och dessutom första accet på bana sedan tävlingen inne på Stubben i april. Nervöst, nervöst.

För egen del började dagen inte så bra. Hade limmat två framdäck med, vilket jag inte viste, de gamla fälgarna fram till Lazern. Detta resulterade i att bilen inte gick ner i besiktningslådan. Som tur var fick jag köpa ett par nya däck av PerErik och så hade jag ett par godkända fälgar i reservlådan. Det blev att ta ut bilen på den första jungfrufärden som var första, och enda, träningsomgången. Vad jag snabbt kunde konstatera var att det är roligt att köra 4WD.

Efter detta lyckades jag sedan bränna ett fartreglage och köra sönder ett stötdämparfästebak. Kai var dagens hjälte när han lånade ut ett av sina fartreglage till mig. Stort tack Kai du räddade min dag! Han på grund av haveriet bara köra två kvalomgångar och blev siste man i sista finalen. Fick starta på ruta 11 och nu kunde det ju bara bli bättre.


A-finalerna

Om min egen körning aldrig verkar bli bättre så var det desto roligare att se på de 10 förare som tog sig till A-final. Här blev det riktig bra och sevärd racing.

Per-Erik tog TQ och såg mycket säker ut i sin körning under kvalen.

PerErik skapade sig en liten ledning som han sen höll under den första finalen. Här tätt följd av Mikael Johansson, MHF Skarpnäck. Obs bakgrunden! Roligt att det kom många besökare under dagen.

PerErik bjöd på snygg körning även i A-final 2. Christoffer Svensson - Staffanstorps HS - och Mikael Johansson och Ketil Pettersen - Trondheim RC Bil Klubb - låg tätt bakom. PerErik gick in som segrare även i denna final och blev därmed vinnare. Stort grattis PerErik!

Johannes Edrén - MHF Skarpnäck - tog sig till A-final och startade från ruta 10. Roligt var det också att Mattias Forsberg - MHF Skarpnäck - tog sig till A-final. Starkt jobbat!

PerErik stod över sista finalen och det blev en öppen strid om de sista pallplatserna. Här är det Ketil Pettersen som var bra med i striden. Vann denna sista final gjorde Christoffer Svensson som därmed kunde ta hem andra platsen följd av Mikael Johansson.

Några av bilarna från A-finalen.

Lite bilder från dagen

Dallas Mathiesen var dagens domare. Riktigt, riktigt roligt att klubben hade fått ditt honom. En stort internationellt namn inom sporten. Hans son Fredrik var under dagen mekaniker åt Christoffer Svensson.

51 startande! Mycket folk och härlig racekänsla.

En del pappor kör andra mekar. Här Mikael Johanssons pappa.

PerErik vid mekbordet.

Den här Schumachern brukar man inte se så ofta i Sverige. En del norrmän körde med bilen och jag tycker det är en av de snyggare 4WD-bilarna just nu.

Hur gick det?

När det drog ihop sig till final samlade jag ihop mig och fick till några bra race i mina två finaler. Speciellt i sista finalen hade jag ett riktigt roligt race med Marco Schenk - MHF Skarpnäck - där jag på de sista varven hade en liten ledning men där han körde lite fortare och närmade sig. Men jag höll ihop och lyckades gå förre in i mål. Körde upp mig fem placeringar och hamnade på en 47-plats. Första 4WD-racet för mig och första gången jag körde 4-WD på bana. Det var riktigt roligt och förmodligen fortsätter jag med 4WD under sommaren och låter 2WD vila ett tag.

Alla på MHF Skarpnäck hade gjort ett enormt bra jobb. Allt funkade perfekt under hela dagen. Banan och anläggningen var super. Synd bara att man inte kan skryta att man varit en del av det.

Inga kommentarer: