torsdag 28 april 2011

Stafning

En större diskussion om stavning och meningsbyggnad har förts på RSB och på Bitter Racing. Det svenska skolsystemet kritiseras och att det svenska folket skulle bli allt sämre på att skriva. Det finns också de på RSB.se som har undertexten: "På Internet består majoriteten av all kommunikation av skriven text, så om du skriver som en idiot får du finna dig i att folk betraktar dig som en idiot." Jag tycker detta är en olycklig utveckling som hämmar snarare än inspirerar fler att skriva på nätet, jag skall förklara vad jag menar.

Går vi tillbaks 15 eller 20 år var möjligheten att skriva i offentliga medier - alltså tidningar, böcker och så vidare - förbehållet journalister, författare, intellektuella, politiker och några fler. Om man inte valde att arbeta inom dessa yrken så fanns det små möjligheter att göra sin röst hörd. Idag finns internet! Nu kan vem som helst publicera sin åsikt. För en sådan relativt liten hobby som RCbuggy har detta betytt väldigt mycket, något som jag också poängterat tidigare (läs HÄR). Detta innebär att folk som primärt inte arbetar med sitt språk ändå kan skriva offentligt, vilket är jättebra. De får möjlighet att uttrycka sina åsikter och får samtidigt möjlighet att träna på att utrycka sig. Att fokusera allt för mycket på stavning och meningsbyggnad är ur detta perspektiv helt ointressant eftersom de möjligheter som internet möjliggjort är så mycket större. För vi vill väl inte tillbaka till det gamla?

För att utveckla en gammal slogan, skulle jag vilja föreslå följande:

Information wants to be free, even when it is not spelled correctly

Inga kommentarer: