tisdag 5 april 2011

EOS, en krönika

Ett av de största 1:10 buggyracen i Sverige är avslutat. Euro Offroad Series Pilot Race Tomelilla kommer att vara ett av de mer minnesvärda racen för många. Vilken stämning det var i den gamla borstfabriken i Onslunda. Och vilka race vi fick uppleva. Många av finalerna kan skrivas in i RC-historieböckerna, om några sådana hade funnits. Det var också ett race som förmodligen lämnade många toppförare från Europa med huvudbry. Med ett annalkande VM i Finland var det ingen höjdare för Lee Martin och kompani att bli så frånåkta som de blev av Dustin Evans och Ryan Cavalieri.

Direkt efter vinsten i 2WD framhöll Dustin Evans att denna, hans första vinst utanför Amerika, gav ett bra momentum inför kommande VM i Finland (se intervjun i slutet på filmen HÄR). Och det är klart, med en sådan klar vinst över Europas stjärnor kommer han att återvända till Europa i juli med råg i ryggen. Gäller säkert också Ryan Cavalieri som tillsammans med Dustin Evans drog ifrån det övriga fältet i 2WD och 4WD finalerna. För Lee Martin och kompani blir det att fundera på hur de skall få upp farten, eller, för att använda Dustin Evans ord, få ett högre momentum på bilarna.

För de svenska förarnas del är det här racet där de visade att de kan ta plats bland proffsen. Oskar Levin, Otto Ausfelt, David Ronnefalk och Mikael Johansson hängde på bra i båda klasserna och i de slutgiltiga resultatlistorna hade många stora namn under sig. Ett sådant race som EOS kan därmed inte bara ge råg i ryggen för de Svenska förarna, utan också ge dem det motstånd som krävs för att de skall ta det sista steget från lokal RC-stjärna, till förare som gör bra ifrån sig på stora internationella race.

Samtidigt som denna tävling var ett första möte mellan giganterna inför VM, var det också ett event för oss alla andra. Arrangörerna hade tillsammans med Tomelilla Motorklubb lyckats få till helheten. Det var musik, det var Scotty Ernst drivna kommentarer, det var att sita bara några meter ifrån Lee Martin eller Dustin Evans och skruva bil samtidigt, det var att jämföra sina egna tider med stjärnornas varvtider (och häpna hur de kan hantera en RC-bil), det var att träffa alla bilfantaster runt om i landet och det var att själv få tävla. Med andra ord var det något helt annat än våra lokala race. Det var stämning helt enkelt. Och jag tror att det är helt rätt väg att ta för att få den här klassen att växa. Här kan alla få köra i samma race som stjärnorna och det ger ett mervärde till alla; till oss som håller på med den här motorsporten, till stjärnorna som får vara just stjärnor, till företagen som tillverkar bilarna (och som också beskostar dessa event för att de vet att de är bra reklam).

Jag tycker också det finns en del att lära och ta med sig till våra lokala race. Att alla fick köra tre finaler, oavsett vilken final de hamnade i, var väldigt bra. På större tävlingar i Sverige brukar det oftast bara vara A-finalisterna som kör tre finaler. Gillade också att de tre bästa varvtiderna från träningen fick ligga till grund för vilket kvalificeringsheat varje förare skulle hamna i. På detta sätt drog man fördel av denna motorsports stora tjusning, att alla, oavsett hur duktig man är, hamnar i kvalificeringsheat, och så småningom finaler, som bjöd på ett likvärdigt motstånd. Jag stod själv kurvvakt för Final G som bara hade fyra förare men vilka tre finaler de hade, verkligen race.

EOS rullar nu vidare i Europa. Vi får bara hoppas på att det återkommer till Sverige nästa år och att man kan fortsätta att få de stora förarna att köra. Det gynnar motorsporten på alla plan här i Sverige.

Fler fotografier från racet finns i mitt fotoalbum som du hittar HÄR.

Sett och hört
Red RC var på plats och gjorde, som vanligt, väldigt bra reportage från tävlingen.

Shin Adachi pratade om att det inom en månad skulle komma Big Bore dämpare till Ultima SC-R.

Ryan Cavalieri först med att köra en Team Associated SC10 4x4 i Sverige! Associated är på gång att få ut bilen lovade Cavalieri.

Hupo Hönigls Durango DEX210. Än så länge en prototyp men Hupo hoppades den skulle vara i handeln till våren.

Det snygga svenska fartreglaget från Advanced.

Rheinard hade vikt plåt kvällen innan tävlingen! Bilställ till alla som var på tävlingen. Ytterligare en sådan där detalj som förhöjde upplevelsen, och förmodligen också minnet, av det här eventet.

Det vi alla andra ville ha men inte vågade fråga om!

Inga kommentarer: