lördag 16 april 2011

Sydcupen-serien

Min Kyosho Ultima SC-R under EOS-racet på TMK Raceway för några veckor sedan. I maj är det nya race på banan, då i Sydcupen-serien. Det fina fotografiet är taget av Jojomek, fler av hans foton finns HÄR och hans filmer hittar du HÄR.

Sydcupen-serien kommer sommaren 2011 ha följande klasser: 1:10 Buggy 2WD och 4WD, 1:10 ShortCurse 2WD och 4WD samt 1/8 El. Det är roligt att man satsar på en cup där många olika klasser är välkomna att köra. Mer folkfest är bra för den här motorsporten, det behövs för att få nya killar och tjejer att köra. Vad gäller SC 2WD har man i cupen valt följande motorbegränsning: "ShortCurse 2 WD RTR det vill säga max 12T eller 3300Kvr". Jag hoppas att detta kommer locka många förare, det blir en enkel och billig klass. Jag körde på EOS-racet med Kyoshos eget RTR-system och farten var helt tillräcklig. Det enda som saknas är den där extra kraften för att kunna ta riktigt stora hopp enkelt, men det är också allt. Med den här klassen innebär det att man kan köpa sin en Kyosho Ultima SC RDS för 2 500 kronor eller en Team Associated SC10 Brushless Ready-To-Run 2.4GHz för runt 3000 kronor och sen vara med i racet direkt. Det här är bilar som det inte lönar sig att köpa massa dyra prylar till, utan det är bättre att satsa på att bli en bättre förare.

Följande tävlingar kommer att köras i Sydcupen-serien:

1. 15 maj SMK Helsingborg

2. 25 juni TMK Raceway (Onslunda)

3. 16 juli Sjöbo

4. 27 Aug Trelleborg

5. 24 Sep TMK Raceway (Onslunda) Finalen

Själv skall jag fortsätta att köra SC 2WD, men hade inför sommaren också tänkt komplettera med 1:10 Buggy 4WD. Har efter EOS kommit på att jag saknar racen med 2WD och 4WD, och tänkte därför att 4WD i Sydcupen-serien var en bra början. Har börjat att fixa till min Lazer ZX-5 FS och köpa på mig allt som jag saknar i form av däck, acc och reservdelar. Får se om det finns tid att ha två eller tre bilar rullande, om inte får det bli den klass som där är förare som jag kör likvärdigt med.

2 kommentarer:

Unknown sa...

1:a tävlingen i Helsingborg den 15Maj och inget annat.

Kris sa...

Tack för denna information!
Det är klart, rätt datum står på Let´s Race, det står något annat på Sydcupen-seriens hemsida.