måndag 7 mars 2011

Träning TMK Raceway



Var i söndags i metropolen Onslunda och testade för första gången banan på TMK Raceway. Vilken bana och vilken anläggning, man blir lyrisk! Och samtidigt blir jag lite förbryllad på mig själv med tanke på att jag nu bott mer än ett och ett halvt år nere i Skåne och bara en timmes bilfärd från detta mecka och denna söndag var mitt första besök. Men, som man brukar säga, bättre sent än aldrig. Anledningen att jag nu tog mig till Onslunda just denna söndag var, så klart, att det gavs möjlighet (stressad familjefar) och att det vankas Race med stor R. Ville helt enkelt få en möjlighet att testa bilen på banan en gång innan tävlingen och vilken tur för det var något utöver det vanliga. Har aldrig varit med om något halare och mer svårkört, tog hela dagen bara för att hitta lite, lite, lite fäste. Men roligt var det!

Här ovan är det en video som jag satt samman från söndagen. Det är Oskar Levin - Sjöbo MK - som visar var skåpet skall stå.

Banan
Det finns många bilder ute på banan men tänkte ändå publicera mina på anläggningen.

Förarställning och avkörningsramp. I bakgrunden syns kafét, där det också finns en del mekplatser.

Bakom sargen finns ytterligare mekplatser och i bakgrunden syns det nya ventilationssystemet som är tänkt att klara av avgaser från 1:8 nitro (än så länge inte riktigt helt klart).

Det stora hoppet som jag inte riktigt fick till under dagen (kanske skall man försöka ta sig ditt en gång till innan 1 april enbart för att träna på detta).

Hela denna del av banan upplevde jag som en riktig rolig del att köra i, svår och utmanande.

Mekplatser bakom sargen, närmast i bild min mekplats för dagen. Just den plats jag valde var den sämsta eftersom det var ett stort sandmoln varje gång 1:8 el drog förbi, allt jag hade med mig blev skitigt.

Kafét och ytterligare mekplatser. Dagen är slut och besökarna från El Stockholmo packar ihop för att dra hem.

Sett och hört

Storbesök! Ett gäng från hufvudstaden var nere under helgen för att förbereda sig for EOS-racet. På bilden är det Otto Ausfelt, Niclas Månsson och Robert Gustavsson.

Det är sant!

Ny bil nr 1...

...och ny bil nr 2. Båda tillhörande Otto Ausfelt. Hade för dagen också den nya DX3R Pro DSM2. Den radion och Tamiyan passar väldigt bra ihop eller hur?

Det var många som körde SC denna söndag och nästan alla körde 4WD. Får se hur det blir på EOS-racet. Frågade runt en del men ingen hade hört något om SC-klasser eller däck. Det kommer väl ut ett mail snart om hur man har tänkt sig. Om det blir fritt däcksval för oss som kör SC tror jag att man skall satsa på Prolines Hole Shot SC 2.2"/3.0" M4. Jag testade tre olika däck och Hole Shot gick klart bäst. Oskar Levin använde också detta däck på sin 2WD och som ni kan se på filmen ovan gick det snabbt. Annars har jag hört att Bow-Tie SC 2.2"/3.0" M4 Super Soft skall vara bra, men det hade jag inte möjlighet att testa denna söndag.

Inga kommentarer: