torsdag 10 mars 2011

Rättelse

Skrev i förra inlägget om osäkerheten kring SC-klasser eller däck på EOS på TMK Raceway, men det gick tydligen lite för fort. Reglerna finns HÄR. Det som gäller för SC är (citerat från sidan):

Tires:
Short Course 2wd & 4wd
Must be SC 2.2″/3.0″ tires. Type is open.

Batteries:
EOS allows all hard case LiPo batteries.
LiPo packs have to be charged in a special LiPo charging bag.

Electronics:
Short Course 2wd:
Stock RTR electronics only.

Short Course 4wd:
All brushless speed controllers and motors (no limit) are allowed.

Additive:
No tire additives are allowed.

Minimum weights:
SC class: 2,100 grams

Ganska vag definition vad gäller SC 2WD. Har skickat en fråga till organisatören Uwe Rheinard för att få detta förtydligat men inte fått svar ännu. Nu börjar det bli ont om tid om man skall beställa nya grejer.

Jag tolkar definitionen som att man kan välja vilket system man vill bara det marknadsförs i en RTR-bil. Frågan då är vilket system som är bäst.

Samtidigt, det känns som lite överkurs att behöva köpa ett nytt fartreglage bara för att det är en vag definition. Jag borde till exempel få köra med mitt Novak och sen välja Kyoshos G20-motor eller Reedy 540R-motor på 3300 kV (båda sitter i RTR-bilar). Men allra bäst hade ju varit om definitionen hade varit "RTR-motor or 13.5T", men det är den nu inte!

För övrigt tycker jag att RTR-motor är helt rätt med tanke på hur halt det var på TMK Raceway. Kan bli mycket mer race om alla har kraftigt begränsade motorresurser, än om några duktiga förare får briljera för att de kan hantera snabba bilar på det underlaget. SC 2WD kan med andra ord bli folkfest!

Inga kommentarer: