måndag 14 mars 2011

Indoor Final Racet

I det avslutande Indoor Final Racet den 13 mars på Micro Indoor Raceway var det 9 stycken SC anmälda. Roligt värre! Verkligen en klass som växer i Skåne. Denna söndag var det en mängd blandade bilmärken som ställdes upp på banan, varav fyra var 2WD och resterande fem var 4WD. På banan skådades också en helt ny SC-bil.

Som i de tidigare Indoor Racen var det ingen som kunde hänga med i Christoffer Nicklasson tempo, han är helt enkelt för snabb med sin HongNor. Men bakom honom var det en jämnare strid. Roger Olsson, tvåa i förra Indoor Racet, hade också skaffat sig en HongNor och gick ut hårt i kvalen och var i topp. Kvalade in som trea. En annan som också skaffat sig en ny SC-bil var...

...Mikael Olsson, som förmodligen är först i Sverige med Team Durangos DESC410R. Cool SC-bil! Han låg inte långt efter Christoffer och kvalade in som två till finalen. Själv lyckades jag hålla ihop körningen i kvalen och fick startposition fyra i finalen, bästa 2WD.

I första finalen av tre stack Christoffer iväg snabbt och Mikael hängde på skapligt de första varven men fick sen släppa. De placerade sig efter den 10 minuter långa finalen på en första och en andra plats. Roger höll sin tredje plats. Själv var jag inblandad i en krock precis i starten och hamnade sist. Började sen köra upp mig och förbi en massa bilar men tappade helt räkningen vilken placering jag hade när jag samtidig började bli varvad av Christoffer, Mikael och Roger. Inte så lätt på en liten bana. Paul Vesterlund och jag hade under finalen några bra fajter med våra Ultima SC-R bilar. Kunde till sist köra in på en fjärdeplacering.

I den andra finalen stack de tre 4WD-bilarna direkt i starten medan jag var inblandad i en krock precis i starten. Inte så lätt när man har 4WD-bilar bakom sig som ångar på och trycker bort en från banan. I denna final överhettade Rogers motor så att han fick bryta och något hände i Mikaels körning så plötsligt låg jag tvåa. Lyckades hålla detta in i mål. I sista finalen hade Roger bränt sina motorer och kunde inte starta. Christoffer stack direkt och jag försökte hänga på Mikael men märkte rätt snabbt att det inte gick. Hade då lyckats få ett bra avstånd till fyran och hade egentligen ingen placering att köra för så jag slog av lite på tempot. Så resultatet blev...

...Christoffer etta, Mikael tvåa och jag trea. Bilarna från vänster är min Kyosho Ultima SC-R, Christoffers HongNor SCRT10 4WD och avslutningsvis Mikaels Team Durangos DESC410R.

Sett och hört
På en del bord var det mååånga SC-bilar.

Inte ensam med min Kyosho, på Indoor Final Racet var vi två som körde Ultima SC-R och en som körde Ultima SC RTR.

Jessica Pålsson blev med sin Mugen Seiki bästa junior och körde in på en sjätte plats, snart är hon i kapp pappa Pålsson.

Inga kommentarer: