fredag 10 september 2010

My friend Baggy-g

I steg 30 till 33 skruvar man samman länkarna och stötdämparna med drivningen. Förutom att göra detta i byggsteget som heter "G" skruvar man också fast servot. Inga komplicerade steg men rätt trevliga eftersom det nu börjar likna en bil, ursäkta en crawler.

Här ser man främre infästningen för stötdämparen. Lite glapp! Men plasten är böjlig och glappet går att skruva bort.

Det finns också möjlighet att fästa stötdämparen direkt på den undre länken, tre olika håll har förberetts.

Infästningen för den övre länken. Även har finns lite glapp men även här kan det skruvas bort. Jag gillar att det är ordentliga muttrar med nylonlåsning. Den bakre drivningen har en liknande infästning för de övre länkarna.

Bakre drivningens infästning för stötdämpare och undre länkar. Här finns inga möjligheter att ändra läget på stötdämparen.

Servot skruvas fast på drivningen fram. Inget komplicerat. Det är lite utrymme mellan servots kabel och muttern för den övre länkens infästning men det är bara att böja kabeln. Jag satsar på extra brickor för skruvarna eftersom jag vill fördela kraften på servot.

Tre olika servohorn i plast följer med byggsatsen och passar de vanligaste tillverkarna av servo. Själv passade jag på att köpa ett servohorn från Topcad i aluminium. Servot från Savöx drar 35 kg så det kändes som det behövdes något som matchade den styrkan. Servot är för övrigt ett Savöx SV-1270TG och skall jag vara ärlig vet jag inte om det behövs så mycket kraft som det här kan ge. Men jag tycker det är helt otroligt att det här lilla servot kan dra 35 kg och bara av den anledningen kan man ju köpa det. Fast det skall säkert komma till sin rätt i crawlern eller för att citera en tysk internetaffär: "ideal als Lenkservo z.B. in Monster-Trucks". Sehr gut!

Ett alternativt servo verkar annars vara Futabas S9157, det nämns bland annat på axials blogg. Men när jag tittade upp vad det skulle kosta i Sverige blev jag avskräckt.

Servot och servohornet är inköpta på Kullagergrossisten.

2 kommentarer:

Pete sa...

Hejsan.

Har du haft några problem med ditt 35kg servo ? Hörde att Savöx slutat sälja dom efter några problem. Dom kommer ev tebaxx när felet är fixxat.

Kris sa...

Hej Peter!
Tack för informationen, det kände jag inte till. Eftersom bilen inte har börjat rulla ännu så har jag inte märkt något. Jag har precist köpt servot så är det några problem så får jag väl lov att lämna in det.

Vet du vad som har varit problemet?

/Kristofer

P.S. Hoppas på lite tid över snart från jobbet så jag kan fixa det sista.