fredag 3 september 2010

Nästa påse

Bygget fortsätter. I "Bag B" finns delarna för att sätta samman axlarna fram och styrspindlarna. Jag gillar att Axial har låtit sig inspireras av skatekulturen, här med dödskallar. Jag tror detta är en bra marknadsföringsstrategi för RC-företag genom att de sammankopplar sig med kulturer som bland ungdomar förknippas med en viss "coolhet". Ett annat företag som satsar på denna strategi är HB.

Alla kullager som är exponerade för smuts är tätade.

Det massiva "Final Gear". Kullagerna på detta sista drevet var svåra att få på men med lite fett gick det bra. De sitter verkligen utan minsta glapp. I beskrivningen står det inget om att feta in drevet men jag körde på en massa medföljande fett.

När man skruvar ihop "Front Axel Case" skall man kontrollera lite extra noggrant att man får alla skruvar rätt. På Axials egen blogg har man lagt upp lite anvisningar för detta byggmoment som det kan vara värt att läsa igenom innan man själv skrider till verket.

Servoplatta i aluminium. Som "Option Part" finns bland annat denna detalj att köpa i "Carbon Fiber", en uppgradering jag ställer mig tveksam till. Är det något jag är negativ så här långt in i bygget är att Axial försöker kränka "Option Parts" i var och vartannat byggsteg. Av 49 byggsteg finns sammanlagt 18 steg där "Option Parts" försöks säljas in. Snälla, bespara mig det.

Hub:en ser stabil och bra ut (men finns också i aluminium!!!). Ett plus är den skårade infästningen som gör att man enkelt kan laborera med vinkeln på hub:en, den så kallade castervinkeln. En liten castervinkel minskar kurvradien för bilen och gör att hjulet påverkas mer av hjulets egen rotation (gyroeffekten).

"Steering Knuckle" fastskruvad tillsammans med styrlänkaget. I styrlänkaget upptäckte jag för första gången under bygget ett lite glapp men det avhjälptes med en bricka.

Klart!

Nästa byggsteg är den bakre drivningen.

Inga kommentarer: