måndag 6 september 2010

Måste göras...

Påse E och F känns för mig som ett nödvändigt ont i bygget. Dels är det länkagen som skall skruvas samman och det är en massa tråkigt skruvande, dels är det stötdämparna i påse F som skall sättas samman. Att fixa med stötdämparna har aldrig varit min favorit, det är mest bara kladdigt. Efter att ha plockat fram delarna i Påse E är det bara att sätta igång och skruva.

Det behövs ett verktyg med längre klinga för att komma åt att skruva fast skruven inne i plastdelen. De andra momenten är oproblematiska och det är bara att skruva på.

Färdigt! Vad gäller de högra "Links Set" är de de första delarna i bygget där jag känner att jag genast vill inhandla Axials "Options Parts". De som följer med bygget är i någon böjlig plast som inte känns det minsta stabil. Det blir till att införskaffa två par...

...såna här. Länkagen är i aluminium och borde ge större stadga i bilen. "Axial Machined High-Clearance Links" finns i en mängd olika färger men frågan är om inte de här gråa är snyggast.

Stötdämparolja medföljer!

Oringarna i oljestötdämparna skall smörjas in med fett så att man minskar risken för att olja läcker ut. Själv använder jag Team Associateds "Green Slime" som kan inköpas bland annat på Everöds RC Hobby. Det är ett fett som är anpassat för ändamålet (eller om det nu var ändamålet som var anpassat till fettet så att ass kan sälja ytterligare en liten dyr tub med fett).

Det medföljer fyra olika kolvar där den här varianten är den mest intressanta. Beroende på hur man sätter ihop den kan man få antingen snabb återstudsning och långsam kompression eller tvärtom. Smart!

Tips från Axial:s blogg är att införskaffa en sådan här 10 mm nyckel för att skruva fast nedre delen av stöddämparen. Det är ett bra tips kan jag intyga.

Se till att få in membranet ordentligt i sitt läge.

Det tråkiga arbetet är klart. Jag skall inte säga för mycket om vad jag tycker om de här stöddämparna innan jag provat dem, men efter att ha kört med Kyosho:s perfekta stötdämpare under lång tid är jag skeptisk.


Och till sist: här är en perfekt video på hur man bäst fyller stötdämparna med olja. Hittade denna introduktion på Proline:s hemsida och tycker den är väldigt pedagogisk utan att gå till överdrift (titta in det här inlägget så förstår ni vad jag menar).


Inga kommentarer: