torsdag 2 september 2010

Ny bil och ett nytt byggprojekt



Min nya bil blev en Axial XR10 Competition Rock Crawler. Skall bli roligt att få bygga och köra denna. Eftersom det här med "crawling" är helt nytt för mig tänkte jag beskriva mina vedermödor med denna typ av bil. Rent tekniskt är det mycket som än så länge är ett stort frågetecken för mig. Har den senaste tiden varit ute på RSB.SE och RCCRAWLER.COM för att lära mig allt nytt, men jag måste säga att jag inte blivit så mycket klokare. Förhoppningsvis blir jag detta längst vägen.

För de som är nybörjare och själv vill sätta samman en Axial XR10 rekommenderar jag er att läsa min introduktion till byggandets sköna konst. Introduktionen finns HÄR och beskriver lite kort vad man bör tänka på och vilka verktyg som det är bra att ha.

Påse A
Alla delar kommer i en mängd små påsar och gör själva byggandet väldigt överskådligt. I byggmanualen börjar steg 1 med att man skall öppna Påse A. Väldigt bekvämt! I denna byggtråd kommer jag presentera bygget efter hand som jag öppnar påsarna. Så först ut är alltså påse A!

Påse A innefattar fem byggsteg och där man sätter samman den främre växellådan med motor. Allt känns väldigt gediget och passningen på plastdelarna är perfekt i detta moment. Bara trycka fast och skruva på.

Jag passar på att lägga lite extra olja i kullagren, vilket är sammanlagt sex stycken i denna främre växellåda.

Dreven skall fetas in med medföljande klet. Jag som alltid haft plastdrev i mina bilar blir genast osäker och undrar hur mycket, eller lite, som behövs. Jag bestämmer mig för att det här är bra.

En liten bra lösning är att man kommer åt pinjongen på motorn trots att motorn sitter fastskruvad. Jag blir också nästan nervös över spelet mellan pinjongen och huvuddrevet. Hur mycket glapp skall det vara tänker jag när allt är metall? Det löser sig genom att jag slutar tänka på det.

På bilden ser man också en av de två motorer som krävs för bilen. Jag valde Novaks Crawler 55 T motor. Det är lite speciellt med borstade motorer och när jag fick chansen att köpa två sådana så var det bara att slå till. Novak är jag sedan långtid tillbaka svag för som ni vet!

Ett plus är att pinjong medföljer, en 14 taggars. Kommer att komplettera med 13 T och 15 T så småningom.

Påse A klar och jag är ett steg närmare min första crawler! Vilken utväxling det är på de här bilarna. Försökte dra runt motorn genom att snurra på det sista utdrevet men inget rörde sig. Jag kommer köra genom väggar med den här bilen.

Axial XR10 och Novaks Crawler 55 T motorer är inköpta på KB:s RC Hobby & Maskin AB i Falun.

Inga kommentarer: