lördag 4 september 2010

Same same but different

Bygget fortsätter långsamt men säkert. Ovan är första dagens meckbord med nästan hela bygget utspritt på köksbordet. Praktiskt! Men när middagen skall fram på bordet får man lov att röja.

Här fortsätter bygget med Bag C & D, vilket är den bakre drivningen. Blir en kort byggbeskrivning eftersom den i stort liknar den främre. Inga svårigheter att skruva samman den tänkte jag, men vad hände då!

I byggsteg 22 är det sammanlagt åtta skruvar som skall sätta samman "Rear Axel Case". Två av skruvarna är en M2.6x10 Flat Head, vilket jag missade och tog fel skruv - en M3x10 Flat Head som också ligger i påsen. Bilden får tala för sig själv! Ser inte så snyggt ut men skall inte vara några problem för drivningen. Första reservdelen får bli en ny sådan där plastdel.

Som jag skrev i förra inlägget gäller det att tänka efter när man sätter ihop både den främre och bakre "Axel Case". På Axials blogg finns mer info. Jag kan dock tycka att Axial skulle kunna ha löst detta på ett bättre sätt genom att anpassa de två platsdelarna så att fler av skruvarna var av samma dimension. I byggsteg 22 är det till exempel fem olika skruvar, av sammanlagt åtta, som skall sitta på rätt plats. Lätt att göra fel!

De båda axlarna klara.

Inga kommentarer: