onsdag 8 december 2010

Short Course i Furulund



Inhandlade en Kyosho Ultima SC-R på Autopartner för två veckor sedan och hetsade med att sätta samman den för att kunna köra ett race i Furulund i helgen. Nio stycken Short Course dök upp. För egen del var det första körningen på bana på årtal, faktiskt. Senast jag körde på bana var på nordiska i Skarpnäck 2009. Men fan vad roligt det var att äntligen få köra lite igen och Short Course var helt rätt för denna nystart.

Banan i Furulund har matta som underlag och på sina ställen blandat material. Hyfsat bra fäste. Starten går längds med sidan.

Inga jättehopp som kräver timing men många mindre hopp och andra ojämnheter gör banan spännande.

Bild från en av finalerna i 1:8 el. Tyvärr inga bilder från Short Course då jag körde alla kval och finaler. Mikael Pålsson körde snabbt och säkert och vann.

Vinnarna i Short Course: 1:a Linus Sjöberg, 2:a Mikael Olsson och 3:a Stefan Åkesson. Själv lyckades jag kvala in som 3:a men lyckades sen inte hänga med i finalerna. I första finalen körde jag stabilt men inte tillräckligt snabbt. I andra körde jag snabbt och hängde nog med rätt bra (svårt att hålla någon koll på sin placering när man kör final på 8 minuter på en liten bana). Tyvärr rasade växellådan och bilen blev stående efter 5 minuter. Skruvade som en galning inför det sista heatet och lyckades få ut bilen med en ny växellåda. Fick en dålig start och var inblandad i en krasch vilket gjorde att jag hamnade sist. Körde sen upp mig till en femte placering och höll den in i mål.

Gruppbild!

Vinnarbil!

Short Course är klart roligt och jag är väldigt nöjd med att jag nu äntligen har kört ett race igen. Kyoshon var väldigt lättkörd men jag hade behövt några timmar till för att få rätt på inställningarna. Klart roligt format med bilar som håller och som inte kräver en massa träning för att behärska. På tävlingen i Furulund tävlade 2wd och 4wd tillsammans vilket inte riktigt fungerar, men det var roligt ändå.

Återkommer med en recension på Kyosho Ultima SC-R.

Inga kommentarer: