torsdag 11 december 2008

Differential III



I våras skrev jag en del om differentialen här på bloggen (Differential I och Differential II). Sen dess har jag inte skrivit något men jag har fortsatt att testa både olika diffkulor och olika tekniker för att rengöra och sätta ihop diffen. Det är därför dags att följa upp tidigare inlägg och presentera den metod som jag har funnit funkar bäst för att rengöra och bygga om diffen - för mig skall jag kanske skriva.

Gäller det träning brukar jag köra med diffen tills den börjar kärva riktigt ordentligt. Är det däremot tävling har jag byggt om diffen inför varje start för att veta att jag har en fräsch diff när jag åker iväg. Att behöva byta eller bygga om diff på tävling är inget roligt, det är ett pilleri som passar dåligt för den tävlingsstress jag ofta upplever mellan heaten. Med en fräsch diff blir också bilens vägegenskaper så mycket bättre.

1. Jag börjar alltid med att skruva sönder transmissionen samt diffen och inspektera delarna så de är hela och inte allt för slitna. Diffdrevet brukar ta mycket stryk och kan behövas bytas med jämna mellanrum. Diffkulorna byter jag än så länge ut för varje gång eftersom jag inte hittat några som håller tillräckligt länge. De mindre kulorna och brickorna som sitter vid skruvens topp, diffens ”thrust bearing”, byter jag aldrig ut, de slits väldigt lite.

OBS: markera drevens rotationsriktning i växellådan innan de tas bort. Eftersom de slits i rotationsriktningen är det viktigt att de får fortsätta att rulla i samma riktning som innan renoveringen. Själv har jag satt en liten svart prick med en markeringspenna på den sida av dreven som skall vara på högersida i bilens färdriktning.

2. Rengör sedan alla delar. Mest effektivt är det att använda sig av CRC Bräkleen och en trasa eller tandborste. Bara speja på och torka bort kladdet. T-röd på en trasa fungerar också. Många av dessa rengöringsämnen är hälsovådliga så sörj för god ventilation. Själv brukar jag göra all rengöring utomhus. Man bör också använda sig av skyddshandskar, fast det är jag själv dålig med. Men vill man hålla på med den här hobbyn och slippa allergier och andra trista saker kan det vara en ide att dra på sig några billiga skyddshandskar.



3. Efter rengöring skall diffbrickorna slippas. Här använder jag mig av våtslippapper nummer 320. Fukta upp slippapperet och lägg det på en plan yta (till exempel en glasskiva). Använd outdriven som stöd och slippa sedan bort alla slitmärken i brickan. Det är bara sidan som ligger mot kulorna som behöver slippas. Fördelen med denna metod, istället för att köpa nytt, är att man tjänar lite pengar, får en helt plan bricka och en ruggad yta som biter fast lite bättre i kulorna. Bara fördelar med andra ord! Brickorna kan slippas om många gånger. Avsluta med att på nytt rengöra brickorna från slippspån.



4. Nu börjar processen att få ihop diffen. Börja med att sätta en liten klick diffett på varje hål där kulorna skall sitta. Det gäller att varken få för lite eller för mycket fett utan precis lagom. Jag brukar precis täcka hålet med fett och så trycka ut lite extra. Tryck sedan ner kulorna i hålen med en pincett eller med hjälp av en skruvmejsel. Ungefär så mycket fett som bilden ovan visar är lagom.

Det finns många olika typer av diffett ute på marknaden och de varierar en del i viskositet. Har själv inte märkt någon skillnad i diffverkan mellan de som är lite mer lösa i konsistensen och de som är mer klibbiga. Men det är bara att testa sig fram.

5. På diffens ”thrust bearing” brukar jag bara smeta på lite tjock molybdenumfett på den ena sidan av brickan och så peta ditt de gamla kulorna. Det är ett litet pillgöra. Sen är det bara att skruva samman alla delar (OBS rotationsriktningen på diffdrevet).

6. När allt är ihop skruvat skall diffen köras in. I instruktionsmanualen brukar det stå hur det skall göras. Oftast är det bättre att spänna diffen lite för hårt vid de första körningarna eftersom den i början oftast släpper något. Av denna anledning är det också viktigt att vid de två, tre första accarna kontrollera diffen lite extra noggrant och spänna efter behov.

På Lars Jonssons blogg finns en bra genomgång av renovering av diff som jag hämtat mycket ifrån. Den finns HÄR.

Alexander Hagberg har också en väldigt bra genomgång som man hittar HÄR, klicka på "Tech Tips" och sedan "Car Maintenance Part 1".

2 kommentarer:

TommO sa...

Brickorna räcker längre med finare papper, vi slipar touring-brickorna med 1200-papper.

Kris sa...

Skall testas Tommy. Tack!