tisdag 25 mars 2008

Differential II

Under påskhelgen renoverade jag min differential på nytt. Den hade då gått runt 20 laddningar sedan den senaste renoveringen (se Differential I i denna blogg). Egentligen borde jag ha gjort den här renoveringen tidigare då differentialen kärvat ett tag, kanske redan efter 15 laddningar. Inför denna andra renovering var tanken att enbart bytta ut differentialbrickorna och låta de gamla stålkulorna och differentialens ”thrust bearing:s” vara kvar. Sagt och gjort, efter en del skruvande och rengörande blev differentialen klar och kunde monteras in i transmissionen. Dock blev jag inte nöjd med resultatet. Differentialen glider inte lika smidigt som när jag ersatte brickor, kulor och ”thrust bearing:s”. Det kan tänkas att stålkulorna är för mjuka och blivit ojämna av den tuffa körningen inomhus på nålfiltsmatta. Jag kommer dock att testa hur länge denna typ av renovering med enbart brickor håller. Vid nästa renovering kommer jag att testa de mer hållbara keramiska kulorna och se om de bättre klarar av att användas under flera ombyggnader. Återkommer med en ”Differential III” längre fram med andra ord.

Inga kommentarer: