lördag 20 december 2008

Vinterträning VI

Var och körde i fredags igen. Många duktiga förare hade tagit sig ner för att köra några timmar och det var mycket lärorikt att bara stå och titta när de körde. Spårval och hoppteknik intresserade mig den här fredagen.

Bilen fungerade bra denna fredag och jag fick ta med mig en hel bil hem. Skönt! Dock strular fartreglaget. Det är inget fartreglage för tävling som jag har och jag har kört ganska hårt med det. Kanske dags att köpa sig ett riktigt reglage. Har tittat en del på Novaks GTB "SS" Brushless fartreglage som skall vara anpassat till 2.4GHz systemet på radion. Blir kanske ett sådant så småningom.

För alla som inte kör på ”Stubben” tänkte jag här i några bilder visa vilken typ av bana vi tränar på under vintrarna. Eftersom vi delar lokal med track byggs banan om varje vecka. Just den här helgen körde vi på följande bana:

Fredagens bana börjar med en chikan innan raksträckan. Utlagd för att få ner farten. Viktigt att komma i rätt spår i chikanen för att få med sig farten på raksträckan.

Raksträckan avslutas med en tvär 90 graders kurva upp på ett relativt stort hopp. Direkt efter hoppet är det en hårnålskurva och därefter en litet hopp. Viktigt att bromsa i tid på raksträckan och sedan i låg fart rulla över hoppet så att man snabbt kommer runt i hårnålen. Efter det lilla hoppet valde jag i fredags att inte gå för hårt in i 90 graders kurvan utan istället ha en vidare sväng så att bilen kom runt ordentligt och stod rättvänd inför whoppisarna.

Ett svårt parti på fredagens bana var de fyra whoppisarna. Jag valde ta dem två och två, det gick relativt fort och jag gjorde minst misstag så. Whoppisarna avslutas med en tvär hårnålskurva två whoppisar till, en ny hårnål och sedan ett riktigt parti där man får hoppa.

Att komma rätt i detta överhopp är inte helt enkelt. Jag tar nästan alltid i för mycket. Eftersom det är en bra kick på hoppet behöver man inte trycka på alls mycket för att flyga över till nerfarten. Snabbaste alternativet var att landa mitt i nerfarten snabbt bromsa in och så göra en tvär rundsväng in bakom pelaren.

Bakom pelaren befinner sig det här permanenta hoppet som alltid avslutas med en 90 graders kurva som leder tillbaks ut i lokalen. Det viktigaste här är att inte trycka på för mycket utan bara i lugn och låg fart rulla över hoppet och sedan ta kurvan. Trycker man på hamnar man helt fel i kurvan och i värsta fall i väggen.

Banan avslutas med ett parti ojämnheter. Under den gröna mattan ligger diverse banmarkeringar i olika storlekar vilket gör att bilen studsar och far när man kör över. Riktig offroad! Bästa vägvalet i fredags var att hålla sig intill banmarkeringen där ojämnheterna var som minst och sedan i låg fart krypa runt i 90 graders kurvan som leder ut på raksträckan.

Inga kommentarer: