måndag 14 juli 2008

Nostalgi

När jag var nere i Skåne för att köra Ladusvängen sov jag över hemma hos mina föräldrar. Passade då samtidigt på att rota i pappas dialådor efter några fotografier som jag kom ihåg att han hade tagit på mig när jag tävlade i Staffanstorp. Hittade mycket riktigt några dia från en tävling 1989. Vilken tävling det var vet jag inte, men det måste ha varit någon av mina första. Under 1990 blev det mer tävlande, med en tredjeplats på en tävling i Staffanstorp i C-klassen som bästa resultat. 1990 blev också mitt sista tävlingsår och jag slutade köra under vintersäsongen när jag tränade med 1:12 banbilar. Kom ihåg att jag tröttnade på den där 1:12 bilen som var svår att få rätt inställningar på. Den ville aldrig gå ditt jag ville att den skulle gå. Jag har så här i efterhand tänkt att det var synd att jag slutade eftersom jag hade riktigt roligt när jag körde buggy. Men å andra sidan har jag ju börjat om nu, nästan tjugo år senare, och tycker det är minst lika roligt fortfarande.



Bilarna är uppställda för start. Min är bilen med nummer ett på, en Kyosho Ultima. Karossen har jag fortfarande kvar. För säsongen 1990 hade jag köpt en ny kaross och den följde med när jag senare sålde mina miniracingprylar. Hans-Åke Nilsson, känd rc-legend, hade målat karossen kommer jag ihåg. Han sålde miniracingprylar i sin bostad i Bara och man åkte ofta ditt.



Starten har gått. Jag minns fortfarande banlayouten. Efter rakan kom en hårnål sedan följde en väldigt långsamt och kurvigt parti. Längds bort från förarställningen var en kort raksträcka med ett litet hopp. Idag skulle vi nog betrakta detta hopp som en ojämnhet i banan. Därefter följde en lång och svepande kurva. Resten av banan syns i bilden.



Förarställningen var 1989 väldigt enkel i sitt utförande. Året därpå blev det bättre. Jag står längds ut i lila t-shirt. Vem de andra förarna är vet jag inte, men som man brukar skriva i sådana här sammanhang: om du känner igen dig så hör av dig.



Det här är min favoritbild i den här serien. Kolla in min hållning och blick. Det är en ung kille som går in för sin sport. För övrigt är klädseln helt klockren: loafers, vita tubsockar och så t-shirten rejält nerstoppad i shortsen. Cool, cool, cool!



Rengöring av bilen mellan något heat. Lika viktigt 1989 som 2008. Det är också en bild som visar hur omåttligt populär den här sporten var vid den här tiden.



Bredvid mig står mina två kompisar Henrik och Niklas. De bodde på samma område som jag och vi brukade träffas och köra tillsammans. De började aldrig tävla. På bilden syns också en riktigt snygg t-shirt. Schumacher hade blivit världsmästare två år tidigare med sin bil CAT. Masami Hirosaka stod då bakom spakarna.

5 kommentarer:

Calle P sa...

Haha, roligt att se hur mycket som har förändrats! Måste vara värdefulla bilder för dig :)

Keep up the good work!

Kris sa...

Ja, både bilarna och klädseln! Jag blev riktigt glad när jag hittade dem. De tillsammans med karossen är det som jag har kvar från den här tiden.

Tack för att du gillar min blogg!

eslin242 sa...

Fina bilder, o bra blogg. riktigt kul läsning!

Mvh Stefan

Kris sa...

Tack Stefan!

Mr Hansen sa...

hej jag tycka mej känna igen killen i den vita t-tröjan. kent bing ser det ut som körde själv rätt mycket med han när jag var ung och fager.