måndag 14 februari 2011

Mini-Z i vardagsrummet

För att ha möjlighet att köra lite extra RC hemma har jag plockat fram min gamla, gamla mini-z och byggt en bana i vardagsrummet (som enkelt går att ta isär och förvara i förrådet). Insperation till detta kommer från en diskussionstråd på RSB där det finns ett antal exempel och tips på hur man får detta att fungera. Utgångsmaterialet är en träningsmatta som finns att köpa på varuhuset Jula. Varje packet kommer om fyra delar som kan sättas ihop och för denna bana jag har byggt så har jag införskaffat fyra stycken packet.

För att få lite racingkänsla har jag använt mig av en nålfiltsmatta som jag klippt till och klistrat fast med Karlssons klister (fast det fungerade inte så bra, utan nålfilten släpper). Jag har också sprayat nålfilten med vitfärg och satt ditt målade stoltassar som curbs (fungerar inte heller så bra då de lossnar när man kör på dem). Ett annat problem är kanterna mellan mattorna, ibland studsar bilen på dessa. Det är, med andra ord, en del intrimning kvar för att få banan att fungera perfekt!

Från Hudik Hobby har jag köpt några meter självhäftande banmarkering. Denna banmarkering är väldigt skonsam mot bilens kaross. Tyvärr går den snabbt sönder, vilket resulterar i att vardagsrummet blir täckt av svart skumgummi. Jag har tejpat mina med silvertejp.


Och har kör jag några varv! Vad gäller min körning finns det en hel del i övrigt att önska sig. Just nu vill jag lära mig hålla linjen och göra mindre misstag. Drömmen är att kunna köra mini-z så att det ser ut som det var scalextric jag körde, men det är uppenbart ganska långt till det!

Däcken jag använder är gummidäck, slicks från GPM och inhandlade hos Kullagergrossisten. Har inte provat så mycket mellan olika grader men 10 grader fram och bak fungerar bra för mig.

Förutom att köra så mycket jag hinner, har jag planer på att köpa två packet träningsmattor till och bygga ut den delen av banan som på filmen är närmast kameran. Med sex mattdelar skulle jag kunna få till en lite långsammare och knixigare del på banan också, skulle jag kunna behöva. De två mattdelarna som då blir över kan användas för att förlänga raksträckan samt delen innan chickanen.

Inga kommentarer: