lördag 23 februari 2008

Differential I

Differentialen har under en längre tid rasslat och kärvat, så efter förra träningen var det dags att bygga om den. Detta är första gången jag bygger om differentialen efter det att jag satte ihop bilen. I de flesta recensioner och diskussioner ute på Internet om RB5:ans differential framhävs det att de stålkulor som följer med byggsatsen inte riktigt håller i längden, utan att det är bättre att satsa på de mer hållbara keramiska kulorna. De senare kulorna är dyrare. Så för att göra ett litet test skall jag nu först bygga om differentialen med nya stålkulor och nya differentialbrickor och observera hur många laddningar det går att köra innan differentialen börjar kärva igen. Därefter kommer jag att bygga om differentialen med keramiskakulor och observera hur många laddningar det går att köra på dessa.



Här är hela transmissionen isär plockad. Det mesta är i fint skick och verkar inte slitet. Dock har axiallagren – kullagren som sitter vid differentialen – slitets ut vid körning och huvuddrevet har nötts något i kanten.



Renoveringen av differentialen med differentialbrickor (UM119), stålkulor (UM120) och differentialens ”thrust bearing” (BRG14TS) till en total kostand av 338 kronor. Till detta kommer huvuddrevet (LA206-76) 48 kronor och axiallagren (BRG100) 78 kronor.

Den nyrenoverade differentialen fungerar utmärkt och transmissionen rullar på utan motstånd. Nu får vi se hur länge detta håller! Återkommer med en rapport.

Inga kommentarer: