tisdag 10 februari 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del I

Varför väljer man Kyosho? För den självgoda attityden hos Kyosho Corporation så klart!

Det var ett tag sedan man byggde en bil från låda men nu är det äntligen dax. Har införskaffat mig en Lazer ZX-5 FS för att till sommaren komplettera mitt tävlande i 2WD med en del starter i 4WD. Målet är att ha bilen körklar till april och då börja träna inför sommarens drabbningar. Det kommer därför bli en byggtråd här på bloggen under februari och mars där jag beskriver byggandet av Lazern. Tanken med denna tråd är att ge lite tips till er som aldrig har byggt en RC-bil förut men nu vill komma igång. Jag hoppas också att ni som kört Lazern ett tag vill kommentera bygget och komma med värdefulla tips och idéer på hur man kan göra en bra bil bättre. I denna första del börjar jag med att presentera byggandets filosofi och vilka verktyg jag använder mig av vid byggandet.

Ett första råd är att alltid läsa och titta igenom byggbeskrivningen. Ett andra råd är att alltid läsa och titta igenom byggbeskrivningen. Och ett avslutande tredje råd är alltid läsa och titta igenom byggbeskrivningen. Att börja bygga hejvilt är oftast ingen bra början, utan med lite förberedelser om vad man ger sig in på brukar det gå bättre. I de bruksanvisningar som följer med byggsatserna ges oftast en mängd värdefulla tips som man som nybörjare har stor nytta av att läsa. Jag kan också rekommendera boken ”Radio Contral Car Manual. The complete guide to buying, building and maintaining” och kapitlet "Building a radio control car", här ges värdefulla tips (recension på boken hittar man HÄR).

Att få ihop en bil är oftast inget svårt, dock kommer man säkert göra en del mindre misstag på vägen som man lär sig av. Fördelen med en byggsats är ju att man alltid kan börja om från början om något blir fel. Mycket är vunnit om man från början har bra verktyg. I de medföljande bruksanvisningarna brukar en rad verktyg presenteras som antingen följer med byggsatsen eller som man får rådet att införskaffa. Själv tycker jag att följande verktyg gör byggandet enklare (lödkolv och karossborr borträknad):

Några riktigt bra insexnycklar och hylsnycklar underlättar bygget.

Övriga verktyg är spårskruvmejslar, muttermejsel, tång och en lämplig turnbucklenyckel.

Sen behöver man bra verktyg för att avlägsna plastdelarna från kartorna och snygga till dem. En sax och en bra avbitare är en bra början. En vass hobbykniv bör också finnas till hands och lite våtslippapper. Sen är det mitt hemmagjorda bärarmsaxel brotchverktyg, mer om det längre fram.

Ett skjutmått är aldrig fel att ha tillgängligt när man snabbt vill hitta rätt skruv.

Nu är det bara att sätta igång med byggandet!

Bilen är inköpt på Wentzels hobby i Stockholm, som för övrigt har fått en hemsida som man hittar HÄR.

Inga kommentarer: