måndag 2 februari 2009

Äntligen!

Nyhet 1

Äntligen har det nu utannonserats att Kyosho kommer att släppa en uppföljare till Ultima RB5 kallad Ultima RB5 SP Edition. Inte jättemånga nyheter på den nya bilen men nu slipper de som vill börja köra RB5:an att köpa både bil och de massor av uppdateringar som kommit de senaste två åren. Bra tycker jag! Frågan är bara vad vi som inte tänkte köpa ny 2WD i vår behöver komplettera för att ändå kunna stoltsera med en SP Edition på sommarens buggytävlingar.

På Red RC kan man läsa närmare vilka nyheter som kommer på SP Edition. Nyheten finner man HÄR. Sammanfattningsvis finns följande förändringar på den nya bilen:

• Längre bärarmarna bak, samma bärarmar som finns på Lazer ZX-5 FS.

• En stor förändring är en ny upphängning av bärarmarna och en förändring av transmissionen. På Red RC kan man läsa: "The lower rear suspension mounts on the chassis are revised to accommodate the longer suspension arms. The IFMAR legal maximum width is maintained by moving the suspension mounts 2mm towards the center of the chassis. The transmission housing is also modified to fit the new suspension mounts" (Källa: Red RC).


• Det låga bakre stötdämpartornet och de kortare cylindrarna i stötdämparna.

• En annan ”nyhet” är att bilen kommer med stötdämparna ”Velvet Coated Shocks”. De har också funnits ett tag men de flesta i Sverige kör fortfarande på de gamla standard stötdämparna som följer med RB5. I Kyosho informationen om stötdämparna skriver man: ”Threaded caps at both the top and bottom of the shock are included for easier maintenance and they allow the shocks to be built as an emulsion shock, or with optional volume-compensating bladders”.

• Den nya bilen kommer med starkare kulledshus.

• De bakre hubbarna är av den nyare varianten med endast ett håll istället för tre.

• Kyosho har förstått att de gamla "turnbuckle" i stål inte fungerade något bra och levererar bilen med något som håller.

• Fram är det nu de oranga fjädrarna som gäller.

• Och så till sist; den nya SP Edition levereras med karossen “Sword”. Har inte sett någon ordentlig bild på den karossen från nu och jag tycker den ser helt okej ut.

Frågan är då vad man behöver köpa nytt till sin gamla RB5? Om man redan har köpt UMW510 med bärarmar, hubbar, stötdämparfäste bak och så vidare, använder sig av de starkare kulledshusen (UM112H), har byttat "turnbuckle" till något som fungerar så måste det vara följande:

• Bärarmar bak
• Bärarmsfäste bak
• Den nya transmissionslådan
• Karossen
• Stötdämparna fram behövs byggas om med den nya cylindern

Det enda som det ännu, vad jag vet, finns beställningsnummer på är bärarmsfäste bak och transmissionslådan. Bara att vänta!

Vad jag tycker Kyosho kunde ha satt på den nya RB5 är det svarvade motorfästet (UMW509).

Nyhet 2




Nya fälgar bak till Lazer och Ultima kommer också. På Kyoshos hemsida skriver man: "Latest wheel design is a must have option for serious racing". Okej! W5202Y är ordernummer för den gula fälgen och W5202W för den vita fälgen.

Källa: Kyosho.com

Inga kommentarer: