torsdag 12 februari 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del II

Byggandet av Lazer ZX-5 FS börjar direkt på chassit vilket är spännande då man ser hur bilen växer fram. Efter en del mindre slipningar av chassit är det dags att börja skruva. Det första steget är att få ihop bärarmarna och underdelen av transmissionen fram. Kyosho håller hög kvalité på sina delar och det är inga problem att få allt att passa bra från första början.

De första stegen av byggandet klart! När man bygger ihop bärarmarna fram och bak kan det vara bra att ha tillgång till Kyoshos "3x5mm Sim Set" (order nr. 96641) för att bygga bort onödigt glapp. Själv behövde jag lägga i några extra brickor bak men inga fram.

Med lite diff-fet på skruvarna går gängningen av plasten lättare.

Från boken ”Radio Contral Car Manual" har jag hittat ett tips på hur man gör sitt eget bärarmsaxel brotchverktyg att rengöra bärarmarna med. Genom att fila upp nyckeln kan man lätt få bort gjutrester inne i hålen på bärarmarna. Kyosho brukar dock inte ha så mycket gjutrester i sina bärarmar.

I byggsatsen följer bärarms-"bushar" i stål. Väldigt bra och skönt att man inte behöver köpa detta som option. De tidigare i plast eller delrin har inte hållit så länge.

Också mycket tacksamt att man valt den främre bärarmshållaren i aluminium och inte plast. Denna del får utstå mycket slitningar vid krockar. Mellan hållaren och infästningen ligger också en plastinstans som kan byttas ut mot olika storlekar för att påverka bärarmarnas lutning. Smart konstruktion!

Nästa steg i byggandet är att få ihop bakvagnen. Den påminner en del om framvagnen och bland annat transmissionen är identisk. Sista steget i denna byggprocess är att skruva fast bakre "kofångaren". När man skruvar fast den i transmissionen trycker man samtidigt åt bärarmarnas infästningar så att en del av det glapp som fanns tidigare försvinner. Man får också se upp så att man inte drar åt denna skruv för hårt så att bärarmarna går trögt. De skall alltid gå väldigt löst och ledigt.

Inga kommentarer: