torsdag 19 februari 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del IV

Efter att man fått rätt på styrningen är det dags att montera ihop bilens drivning. I ett första steg bygger man ihop dels slirkopplingen, dels de två differentialerna. Därefter är nästa steg inmontering av enheterna samtidigt som differentialerna då byggs in i sina respektive transmissioner. Kör man Ultima RB5 känner man igen sig en hel del när man bygger ihop dessa enheter då de har samma princip för uppbyggnad. Dock skiljer sig en del delar åt eftersom de skall passa två olika bilar.

Slirkopplingen är uppbyggd på samma sätt som på RB5 där det ligger två lameller på var sin sida om huvuddrevet och som sedan trycks ihop av två diskar i aluminium. Min erfarenhet från RB5 är att detta är en bra och fungerande lösning. Materialvalet i lamellerna är också bra och de håller länge.

Lamellerna är i två olika färger; röd och vit. Genom att köpa till en röd och en vit lamell ges tre olika kombinationer: röd-vit, röd-röd och vit-röd. På så sätt kan olika effekter på slirkopplingen uppnås.

Huvuddrevet sitter också mer skyddat på FS än vad det har gjort på tidigare Lazer-modeller. Lazern har varit känd för att det gått åt många huvuddrev när sand och grus kommit in i bilen och tuggat sönder drevet. Förhoppningsvis blir det lite mindre av detta på den nya Lazern. Dock är det samma gamla plastdrev som inte är speciellt slitstarkt. Tipset är att ha många i reserv.

Här är differential och ingående drev. Uppbyggnaden av differentialen är densamma som på RB5 och min erfarenhet är att den fungerar väldigt bra. Vad man dock behöver göra är att bytta ut 3/32-kulorna mot keramiskakulor och så slippa plant brickornas anläggningsyta mot kulorna. Hur man gör detta har jag skrivit mer om HÄR.

I en av Jared Tebos Set Up:er finns denna bild som visar att han kör med TC outdrives (Källa: Petitrc.com). Jag har försökt hitta mer info om detta men inte lyckats. Vet någon var man kan köpa dessa "outdrives"?

1 kommentar:

Wadde sa...

När komemr uppföljaren:D!?