onsdag 1 oktober 2008

Recension I

I våras kom det anrika bokförlaget Haynes Publishing ut med en bok om miniracing skriven av Matt Benfield: ”Radio Contral Car Manual. The complete guide to buying, building and maintaining”. Det hör inte till vanligheterna att påkostade böcker om miniracing släpps, så det fanns egentligen ingen tvekan att denna bok borde finnas i min bokhylla. För er som inte köpt den ännu kommer här en recension av boken.

Radiostyrd bil som hobby innefattar en mängd olika grenar. Allt från seriös racing på internationell nivå till att köra med en monster truck i ett sandtag. Att skriva om den här hobby kräver därmed att man tänker igenom vad man skall skriva om eftersom man inte kan behandla allt. Benfield väljer i sin bok att fokusera främst på miniracing, alltså tävling med radiostyrda bilar. Han har också valt att begränsa sig mot de tävlingsformer som finns upptagna i BRCA (British Radio Car Association). Trots begränsningen finns det mycket matnyttigt som även kan intressera den som kör andra typer av radiostyrda bilar.

Benfield gör ett seriöst försök att vara mycket grundlig i att introducera läsaren i miniracing. Så börjar han med att definiera vad den här hobbyn går ut på och följer upp det hela med ett inledande kapitel om hobbyns historia. Därefter följer ett kapitel där olika typer av bilar presenteras samt viktiga råd till den som för första gången skall köpa en radiostyrd bil. Det är ett kapitel där han vurmar för RTR-bilarna (Ready-to-run). Efter att bilen är köpt skall den byggas ihop och följdriktigt handlar kapitel 3 om detta. Här finns många tips på vilka verktyg man bör ha, hur man limmar däck, målar sin kaross, får bilen att starta och så vidare. Kapitel 4 och 5 behandlar sen allt runt bilen. Hur rengör man den? Vilka uppgraderingar kan vara viktiga att göra? Hur bygger man ihop battericeller till accar? De två kapitlen behandlar också på ett väldigt bra och pedagogiskt viss hur bilen kan ställas in och vad sånt som toe-in och camber innebär för köregenskaperna.

När allt det här är genomgånget är det dags att köra. I kapitel 6 – Driving the car – diskuterar Benfield de aspekter som är kopplade till körningen. Det är ett kapitel som spretar något. Första delen behandlar hur man väljer radio, för att sedan följas av hur man skall köra snabbt i olika kurvor och hoppa rätt. Det handlar också om hur man skall tänka vid ett race. Kapitlet avslutas med en väldigt bra guide för att hitta fel vid radiostörningar. Personligen tycker jag att kapitlet skulle kunna delas upp i två kapitel med lite mer fördjupningar kring dels körningen, dels hur man väljer radio och vilka fel som kan uppstå.

I kapitel 7 och 8 blir det tydligt vad bokens syfte är: att introducera nya människor att börja tävla med radiostyrda bilar. I kapitel 7 – Going racing – ges en kort inledning för vad man skall tänka på när man åker iväg på tävling. Resten av kapitlet presenterar sedan kortfattat de olika klasserna som finns. Bokens avslutande kapitel håller sig sedan till banan och beskriver hur man bygger och underhåller olika typer av banor.

Längds bak i boken finns ett antal appendix där jag framför allt gillar den långa listan med rc-ord som Benfield satt samman. Eftersom man ständigt läser en massa om miniracing på engelska kan det vara bra att ha möjlighet att slå upp sådana ord som man förmodligen har svårt att hitta i en vanlig engelsk ordbok. Här finns också lite coola uttryck som man kan lära sig, som till exempel ”Hooke up” (vilket är amerikanskt slang för en bil som får bra grepp på banan).

Boken är välskriven och pedagogisk och det finns massor av snygga och nytagna bilder på radiostyrda bilar i action. För den som är helt grön på hobbyn är detta verkligen en bok som ger en massa viktig kunskap in i hobbyn. Om man läser boken vill jag lova att man slipper göra många av de nybörjar fel som alla vi andra har gjort. Även den som har hållit på ett tag med miniracing eller andra typer av radiostyrda bilar ger Benfield en massa småtips som gör det så mycket roligare att underhålla sin bil eller köra den. Jag hade stor behållning av att läsa den.

Trots att Benfield har snävat in på ett specifikt område inom radiostyrda bilar kan jag tycka att en del kapitel hade kunnat tas bort till förmån för att andra kapitel skulle kunna utvecklas och fördjupas. Kapitel 1 om historien kring radiostyrda bilar är roligt men alldeles för kort. Det finns också ett för stort fokus på den engelska utvecklingen av hobbyn. Det hade varit roligare om Benfield hade tagit bort kapitlet och istället använt det för att skriva en seriös bok om hobbyns historia. Jag är också väldigt tveksam till kapitel 8 om hur man bygger och underhåller banor. Eftersom det är en bok som i så hög grad vänder sig till nybörjaren hade det varit bättre att fördjupa sig i till exempel hur man bygger en bil eller hur man väljer utrustning till den. Att beskriva hur man bygger en bana känns nog lite avlägset för den som är i färd med att köpa sin första RTR-bil.

Trots min kritik tycker jag det är en bok som är värd att köpa. Man behöver inte läsa igenom hela utan kan ha den som ett uppslagsverk när man behöver veta mer om något. Sen är det ju också lite coolt att kunna ha en bok om radiostyrda bilar i bokhyllan.